Twinkle | Digital Commerce

Facebook-marketing voor webshops: 4 tips

2017-05-27
180101

Het starten van een webwinkel is steeds gemakkelijker en er zijn er dan ook steeds meer. Met ruim 9 miljoen gebruikers in Nederland is Facebook een goed platform om shoppers te bereiken. Hoe krijgt u dat voor elkaar?

Tekst: Carlijn van Roosmalen

1. Zet campagnes in om conversie te stimuleren
Via Facebook kunt u erg gemakkelijk advertenties plaatsen die de conversie op uw site stimuleren.




Hoe maakt u nu een Facebook-campagne die de verkopen aanjaagt?

  • Klik op ‘Advertentie maken’
  • Selecteer ‘Conversies op je website stimuleren’
  • Plaats vervolgens de URL van de webshop, kies voor de optie ‘Betalingen’ en geef een naam aan de advertentie (bijvoorbeeld: ‘Aankopen via webshop’). Klik vervolgens op ‘Pixel maken’.
  • U krijgt nu twee keuzes: ‘Ik kan de pixel aan mijn website toevoegen’ en ‘Iemand anders voegt de pixel toe aan mijn website’. Wanneer u kiest voor optie twee, voert u het e-mailadres in van uw webbeheerder en laat u deze de pixel toevoegen aan uw website. Wanneer u de mogelijkheid heeft om zelf de code toe te voegen, kopieert u de pixel en plakt u de code tussen <head> en </head> op de pagina van de website waar u de acties van de klant wilt traceren. Voor het traceren van bijvoorbeeld aankopen, plakt u de code op de webpagina ‘Aankoop voltooid’. Vervolgens klikt u binnen Facebook op ‘Doorgaan’.
  • U bepaalt de doelgroep voor de advertentie. U kunt een nieuwe doelgroep aanmaken op basis van interesses, woonplaats, enzovoorts. Maar mijn tip is om te kiezen voor een bestaande doelgroep. Deze bestaande doelgroep moet u vooraf wel even maken. U kunt namelijk erg gemakkelijk een doelgroep aanmaken die vergelijkbaar is met de huidige fans van uw pagina. Hoe u dit doet, leg ik uit in deze video.
  • U bepaalt het budget voor uw advertentie.
  • U start met de opmaak van uw advertentie. Hierbij heeft u de keuze om één of meerdere afbeeldingen te gebruiken. Het grote voordeel van meerdere afbeeldingen is dat u meerdere producten kunt laten zien. Daarnaast zijn de kosten per conversie lager. U betaalt voor een advertentie met meerdere afbeeldingen namelijk even veel als voor een advertentie met één afbeelding.

Hoe meet u het succes van een Facebook-advertentie?
U kunt binnen Facebook gemakkelijk zien wat een advertentie heeft gekost en wat hij uiteindelijk heeft opgebracht. Veel kliks betekent echter niet automatisch dat uw advertentie ook succesvol is geweest, dat ‘ie ook echt iets heeft opgeleverd. Het geldt ook andersom. Daarom wilt u ook uw conversies checken. Hoe bekijkt u in de statistieken hoeveel conversies uw Facebook-advertentie heeft opgeleverd?

  • Ga naar uw advertentiebeheer en selecteer de advertentie die u heeft gemaakt.
  • Kies voor de optie ‘Kolommen’ en vervolgens voor ‘Kolommen aanpassen’. Kies hier voor de optie ‘Websites’ en selecteer ‘Betalingen (conversiepixel)’. Wanneer u nu uw statistieken opent, kunt u zien hoeveel betalingen (conversie) u dankt aan de Facebook-advertentie.

In deze video wordt het gehele proces stap voor stap doorlopen.

2. Zorg voor gevarieerde content
Uw Facebook-pagina is het platform om uw (potentiële) klanten te laten zien wat uw webshop te bieden heeft. Zorg er echter voor dat uw tijdlijn op Facebook niet enkel gevuld is met commerciële content. Het heeft dus geen zin om 24/7 aanbiedingen en producten op te dringen aan klanten. Dit zal er alleen maar voor zorgen dat ze stoppen uw pagina te volgen. Probeer juist een balans te vinden tussen commerciële content en leuke sharable. In de meest ideale situatie bestaat uw tijdlijn voor 80 procent uit branding en fun, en is hij voor 20 procent gericht op het stimuleren verkopen. Wat is nu ‘sharable’ content? Waar moet u op letten? Het gaat om leuke behulpzame artikelen, grappige weetjes of interessante discussies die aansluiten bij uw doelgroep. Deze content zal de interactie op uw Facebook-pagina verhogen en op termijn meer volgers creëren.

3. Gebruik Facebook als onderdeel van uw klantenservice
Facebook is voor klanten het ideale platform om privéberichten te versturen of een review achter te laten. Dat laatste is openbaar. Dit betekent dat deze klantenberichten, waaronder klachten, voor iedereen zichtbaar zijn. Zorg er daarom voor dat u de reviews zo snel mogelijk beantwoordt. Dit laat huidige en potentiële klanten zien dat u klachten op een nette manier afhandelt en dat u waarde hecht aan de mening van uw klanten. En dat schept vertrouwen.

Facebook geeft bedrijven die snel reageren op berichten een extra notitie onder de omslagfoto van de pagina: ‘Zeer ontvankelijk voor berichten’. Wanneer u deze melding op uw Facebook-pagina hebt staan, beloont Facebook u eigenlijk voor uw goede klantenservice. De melding is voor al uw klanten zichtbaar. Om de melding te krijgen moet u onder andere op minimaal 90 procent van de berichten hebben gereageerd.

4. Plaats niet zomaar share-buttons
U zou misschien denken dat het een ideale toevoeging is van uw webshop, zo’n Facebook share-button op uw productpagina. Niets blijkt minder waar. Onderzoeken hebben zelfs aangetoond dat zo’n social share-button juist conversieverlagend werkt. Hoe komt dit nou? Eigenlijk heeft dit twee oorzaken:

  1. De share-button leidt af van waar het op een webshop eigenlijk om gaat (bestellen). Uw uiteindelijke doel is dat de klanten die zich op de productpagina van uw webshop bevinden, op de bestelknop klikken, niet op de deelknop.
  2. Klanten zijn over het algemeen niet zo snel geneigd om op een share-button te klikken in een webshop. Uw bestverkopende artikel kan dus alsnog 0 shares hebben. Het gevolg is dat nieuwe klanten zien dat het product nog nooit gedeeld is en mogelijk denken dat het niet interessant of relevant is. Als u goed kijkt naar de grote spelers op de markt (bijvoorbeeld Bol.com, Coolblue en Wehkamp), dan zult u zien dat de share buttons op de productpagina’s ontbreken.

De vraag die u uzelf moet stellen voordat u zo’n button plaatst is dan ook: wilt u dat klanten uw producten delen, of wilt u dat klanten uw producten aanschaffen?

Carlijn van Roosmalen is online marketingspecialist bij Friends Enterprise. Deze bijdrage verscheen eerder op de site van het online marketingbedrijf.

Lees ook: Knallen met Facebook video: 6 tips (woensdag 9 september 2015)