Belgische consumenten kochten afgelopen kwartaal voor 1,97 miljard euro online. Daarmee is de online markt verantwoordelijk voor 14 procent van de uitgaven, ofwel 1 op de 7 euro’s. Bijna driekwart van de Belgen koopt online, zij het nog weinig op mobiele apparaten.
Dat blijkt uit de BeCommerce Market Monitor, een onderzoek van GfK voor belangenvereniging BeCommerce, mede mogelijk gemaakt door PostNL, Google en Worldline. Net als in het eerste kwartaal van dit jaar, toen nog ruim twee miljard werd uitgegeven online, tekende het online kanaal in Q2 voor 14 procent van de totale Belgische consumentenbestedingen. Hoe hoog dat percentage vorig jaar was, vermeldt BeCommerce niet.
6,7 miljoen Belgische webshoppers
Afgelopen april tot en met juni kochten in totaal 6,7 miljoen Belgen vanaf 15 jaar een product of dienst online. Dat staat gelijk aan 73 procent van de bevolking. Het gemiddelde bedrag per aankoop lag op 103 euro. Vlaamse webshoppers besteedden in totaal gemiddeld 294 euro op het web, een euro meer dan Walen afgelopen kwartaal deden.
Mobiel
'De computer blijft ook in deze periode de device bij uitstek om online aan te kopen', rapporteert BeCommerce op zijn website. 'De tablet wint wat aan belang en bijna 10 procent van de Belgische bevolking koopt producten en diensten via zijn tablet. De smartphone blijft achter lopen met slechts 2,6 procent van de aankopen die via zo’n toestel gebeuren.'
'Vijfduizend nieuwe webshops per jaar'
De webuitgaven bij onze zuiderburen worden verdeeld over een steeds grotere groep online verkoper. Volgens belangenclub BeCommerce zullen er tot 2020 jaarlijks ongeveer vijfduizend nieuwe webshops starten in België. Dan zijn er vijftigduizend webwinkels in België, twee keer zoveel als nu.
Lees ook: Video Vrijdag: nog geen nachtwerk in België (10 juli 2015)
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Belg besteedt 1 op de 7 euro’s online
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.