Twinkle | Digital Commerce

Gat in de markt: slakken, Decoprof en Makeup Genius

2017-05-27
180101
  • 4:43

In 'Gat in de markt' belicht Twinkle nieuwe online verkopers en/of initiatieven. Lennard ter Hall slijt slakken op Slowescargots.nl, Jan Willem de Geus doe-het-zelfartikelen in een responsive omgeving, L'Oréal Paris make-up via een augmented reality app.

Tekst: Danielle Scheffer | Beeld: Twinkle/BBP Media
 
Slow Escargots: langzaam aan de slakken

Heliculteur – dat is de Franse term voor slakkenkweker. Lennard ter Hall kweekt drie soorten escargots: de wijngaardslak, segrijnslak en de grote segrijnslak. Als de dieren volgroeid zijn, bereid hij ze zelf voor de verkoop. Zijn website Slowescargots.nl is live sinds 25 april.

Lennard ter Hall is al jaren gefascineerd door de slak en diens potentie als voedsel van de toekomst. ‘Escargots zijn caloriearm, maar zitten bomvol eiwit, calcium, fosfaat, magnesium en koper. En door de duurzame manier waarop Slow Escargots werkt, is er ook in het kweekproces nauwelijks tot geen belasting voor het milieu. Een ware superfood’, aldus de kweker. Drie jaar geleden verkocht hij zijn aandeel in een drukkerij en gooide hij het roer om. Ter Hall kweekt sindsdien slakken voor de horeca en is daarnaast een webshop begonnen om ook de particuliere markt te bedienen. ‘Ik ben de eerste professionele, biologische, natuurgetrouwe, fulltime slakkenkweker in Nederland’, zegt hij. Ondanks snelle groei van zijn bedrijf kon hij voor uitbreiding echter geen lening krijgen bij de bank. Hij zocht daarom investeerders via crowdfundingsite Geldvoorelkaar.nl. En dat lukte prima: het benodigde bedrag van 12.500 euro was binnen anderhalf uur bij elkaar.

Hoe vermarkt hij zijn escargots? ‘Media vinden mij vanzelf omdat ik een uniek bedrijf heb, denk aan tv, radio en geschreven pers. Ik heb een goede website, zodat iedereen me makkelijk kan vinden.’ De slakken (vers, in bouillon of ontschaald vlees) en aanverwante producten als speciale bordjes en tangen die besteld worden in de webshop, worden verstuurd via PostNL.

In de toekomst verwacht Ter Hall de kwekerij te kunnen uitbreiden, eigen slakkenvoer in een moestuin te verbouwen en buiten Nederland te kunnen leveren. Zijn tips voor andere startende webwinkeliers: ‘Zorg voor mooie foto’s op de site. En zorg voor mooie verpakkingen van je producten. Ook de verzending moet er mooi uitzien.’

____________________

Decoprof: ‘De focus op advies is onze obsessie’
Decoprof exploiteert een aantal webwinkels in producten gericht op de doe-het-zelfmarkt, te beginnen met verf. Het bedrijf staat voor kwaliteitsproducten en scherpe prijzen met als toegevoegde waarde uitgebreid advies.

Jan Willem de Geus is mede-eigenaar van Decoprof. Het bedrijf runt sinds dit jaar diverse webshops: Verfshop-nederland.nl, Verfshop-flakkee.nl, Verf-voordelig.nl en vorige maand opende het Behangshop-nederland.nl. ‘Decoprof is een echt internetbedrijf. Geen eigen winkel, geen eigen voorraad, wel goede afspraken met de groothandel. Hierdoor kunnen we veel tijd investeren in advisering en in het verbeteren van productinformatie op onze websites. De focus op advies is voor ons een obsessie geworden’, meldt De Geus. ‘Op elke pagina is het mogelijk om direct contact te leggen of naar ons adviescentrum te gaan.’ Het adviescentrum is een soort databank van alle gestelde vragen. Wat is er innovatief aan Decoprof? Er zijn immers wel meer webshops in de doe-het-zelfbranche. ‘Het is één van de eerste websites in verf die responsive is. Een key-feature is onze kleurenwaaier die getoond wordt bij producten die op kleur gemaakt kunnen worden. Verdere hebben we een krachtige zoekfunctie, zijn er uitgebreide productomschrijvingen en specificaties, zijn we gestart met productvideo’s en geven we plus- en minpunten op elke productpagina’, somt De Geus op.

De marketinginspanningen zijn momenteel vooral gericht op het verbeteren van de organische vindbaarheid, verder staan op lokale nieuwssites banners en advertorials, is het bedrijf actief op social media en met productvideo’s op YouTube.

De Geus wil met zijn webshops een autoriteit worden op het gebied van verf en toebehoren online in de Benelux. Zijn eerste Belgische webshops gaan in juli open. Maar nog belangrijker voor hem is zijn ambitie om de vakprijs Beste Startende Webwinkel van Nederland te winnen. ‘Dat dwingt ons namelijk enorm te focussen op het verbeteren en optimaliseren van processen.’


____________________

Make-up Genius: buzzen met augmented reality
Experimenteren met make-up zonder de producten te hoeven kopen of aan te brengen? Dat kan met de augmented reality-app Makeup Genius van L’Oréal Paris. Je scant je gezicht in de app, geeft aan welke make-up je wilt zien en meteen heb je real time beeld van jezelf met de gevraagde look.

‘Uit onderzoek bleek dat vrouwen niet weten of een nieuwe make-up look hen zal staan. Bovendien moeten de producten altijd eerst worden gekocht en aangebracht. Staat het niet leuk, dan is het zonde van de aankoop’, aldus Raymond Bruijniks, digital marketing manager L’Oréal Paris. Dus introduceerde het cosmeticaconcern de app Makeup Genius, waarin je kunt zien hoe je eruitziet met bijvoorbeeld knalrode lipstick en zwarte eyeliner, hoe de miss Punky look jou staat, of looks van bijvoorbeeld Doutzen Kroes projecteren op je eigen gezicht. ‘De make-up beweegt real time mee met jouw gezicht en lijkt daardoor net echt. De resultaten zijn verbluffend en dat heeft bijgedragen aan een enorme online buzz van mensen - ook BN-ers - die foto’s deelden van zichzelf, vriendinnen, collega’s met een bepaalde make-up look. Ook de mannen ontkwamen niet, en dat zorgde voor veel hilariteit met nog meer online buzz als gevolg.’

In de app was de koopknop essentieel. ‘Je wilt niet dat de consumer journey te vroeg stopt.’ De consument kan kiezen uit vier webshops waar de producten direct gekocht kunnen worden: Drogisterij.net, Bol.com, Wehkamp.nl en Kruidvat.nl. ‘De grootste uitdaging was de app tijdig live te krijgen met daaraan gekoppeld de vier e-retailers en een actuele koppeling met hun voorraad’, laat Bruijniks weten.

Het doel van L’Oréal bij de lancering van de app was een hoge notering in de appstore-hitlijsten. Dat is gelukt via vooral pr: zo werd er onder meer buzz gecreëerd terwijl de app nog niet beschikbaar was, er waren teasers via social media, het bedrijf liet influencers over de app vertellen.

Een waar gat in de markt? Bruijniks vindt van wel. ‘De app is in Nederland live sinds maart, er zijn circa 330.000 downloads en er zijn al meer dan 5,5 miljoen producten getest. Dat is ver boven verwachting.’

____________________

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 6-2015.