Tooltje belooft Nederlandse consumenten korting op producten in 2.500 webwinkels. De tool geeft ook een indicatie over de betrouwbaarheid van een shop. Browser-plug-ins als die van Tooltje zijn niet onomstreden.
Consumenten kunnen Tooltje installeren in hun browser, waarna het programma per bezochte webwinkel aangeeft of daar extra korting te verkrijgen is. Het signaleren gebeurt niet, zoals bij Yippie en Yellowbag, op productniveau, maar per website. Is er geen korting beschikbaar, dan wordt de consument naar een productcategorie op Tooltje.nl doorverwezen voor de websites van zijn partners.
Pak je korting
Bij een bezoek aan de op affiliatebasis aangesloten webwinkels, waaronder bekende namen als Fonq.nl, Hema.nl, Ah.nl en Cheaptickets.nl, ziet de consument hoeveel extra korting hij krijgt op de reguliere prijs of aanbiedingen. Door op ‘Pak je korting’ te klikken, verzamelt de gebruiker het percentage 'in zijn bespaarsaldo’. Dit is een soort portemonnee in het account van de consument.
Doorberekenen
De korting wordt nooit direct doorberekend in de checkout, laat Tooltje.nl shoppers weten: ‘Ook moet de betaling definitief zijn. Incasso’s kunnen nog een lange periode ingetrokken worden en creditcardbetalingen zijn in sommige gevallen ook herroepbaar. Pas als de koop helemaal definitief is, betalen de webshops hun vergoeding aan Tooltje en kunnen wij die doorbetalen aan jou.’ Consumenten kunnen de cashback ook opsparen in het eigen account.
Veiliger winkelen
Naast extra korting op verschillende websites biedt Tooltje de consument zekerheid tijdens het winkelen, is de claim. Het programma geeft een waarschuwing als over een bezochte webshop melding is gemaakt door onder andere de Consumentenbond, Thuiswinkel.org en Autoriteit Consument & Markt (ACM).
Webwinkeliers blij?
Het is zeker niet gezegd dat webwinkeliers blij zijn met Tooltje, of ze nou wel of niet zijn aangesloten op het kortingsprogramma; shops die dat niet zijn, lopen mogelijk omzet mis, andere shops zijn mogelijk onnodig affiliatecommissie kwijt op aankopen. Commissie die Tooltje deelt met de klant.
Dit tooltje geeft dus een extra kortingscode/discount dmv een popup. Webwinkeliers proberen hierdoor het eigen(!) verkeer te verleiden tot een aankoop die mensen toch al van plan waren te doen.
Waarom zou je dit doen met een tool van een externe (affiliate) partij? Zou je dit niet liever gesegmenteerd willen doen? Zou je niet liever controle willen hebben van de plekken waar je marge weggeeft?
Ik zou hun dus echt nooit toestaan in mijn affiliate programma. Naast dat je als shop onnodig commissie kwijt bent, kaapt deze tool ook de commissie weg van affiliate sites met toegevoegde waarde.
Zelfde natuurlijk met cashback- en kortingscodesites, echter is deze wel een stukje agressiever.
Helemaal met Peter eens! Ergste van alles is nog: "last cookies counts". Dus de (vergelijkings)site die van tevoren nog een toegevoegde waarde hebben geleverd om de consument bij de desbetreffende webshop uit te laten komen, kunnen fluiten naar hun commissie!
Zucht. En weer moet ik eerst een account aanmaken....
Dit is gewoon cookie dropping met een toolbar wat volgens het PAN helemaal niet mag.
Het lijkt mij heel sterk dat affiliate netwerken dit gaan toelaten?
Ik had Tooltje geinstaleerd, maar het werkte niet goed, wil Tooltje ver wijderen maar dat gaat niet, weet iemand een oplossing.