Twinkle | Digital Commerce

‘Pure players hebben zaken beter op de rit’

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:28

Pure players scoren op veel vlakken in digitale verkoop beter dan omnichannel spelers. De conversieratio is hoger bij retailers die alleen online verkopen, net als de Net Promotor Score (nps). Ook worden de winkelmandjes van pure players minder vaak verlaten dan van omnichannel retailers.  

Dat blijkt uit onderzoek van de Ecommerce Foundation, in samenwerking met Thuiswinkel.org en Marktplaats Zakelijk. Het onderzoek is gebaseerd op de resultaten uit de Ecommerce Benchmark onder 276 Nederlandse bedrijven.

Conversie en nps
De gemiddelde conversieratio voor Nederlandse webwinkels is 1,9 procent. Pure players scoren hoger dan dit gemiddelde met 2,2 procent, omnichannel retailers hebben een conversieratio van 1,6 procent. Consumenten zijn over het algemeen zeer tevreden over de webwinkels in ons land. De gemiddelde nps is 37. Pure players doen het ook hier weer beter met een score van 41, omnichannel partijen scoren 33.

Verlaten winkelmandjes
Gemiddeld wordt 55,2 procent van de digitale winkelmandjes in webwinkels verlaten. Bij omnichannel partijen is dit cijfer net wat hoger met 60 procent, pure players zien de helft van de winkelmandjes achterblijven. ‘Mogelijk scoren omnichannel spelers hierin hoger, omdat consumenten zich online oriënteren op producten om deze vervolgens offline bij dezelfde retailer aan te schaffen’, verklaren de onderzoekers.

Meer inkomsten voor omnichannel
Ondanks dat pure players op veel vlakken beter scoren dan hun omnichannel collega’s, is de jaarlijkse grootste online omzetgroei voor retailers die zowel digitaal als offline verkopen. Zij noteren een gemiddelde stijging van 34,5 procent, terwijl pure players uitkomen op een groei van 33,1 procent. Ook de gemiddelde ebitda-marge (brutowinst voor aftrek van overheadkosten) is hoger bij omnichannel spelers (24,5 procent) dan bij pure players (11,8 procent).

U kunt het gehele Ecommerce Benchmark Rapport 2015 hier gratis downloaden.