Twinkle | Digital Commerce

Jet.com: ‘In vijf jaar naar 20 miljard dollar aan verkoop’

2017-05-27
180101
  • 2:04

Jet.com is vandaag geopend voor Amerikaanse consumenten. De ‘grootste gok in online retail’ moet in 2020 jaarlijks voor zo’n 20 miljard dollar aan producten verkopen. Jet.com gaat daarmee de serieuze strijd aan met Amazon.

Oprichter Marc Lore heeft zijn startup de afgelopen maanden flink in de kijker gezet. Het bedrijf wist nog voor de opening 225 miljoen dollar aan groeigeld (onder andere van Alibaba) te verzamelen en zegt met zijn lage prijzen voor miljoenen producten een grote concurrent van Amazon te worden.

10 miljoen artikelen
Het business model van Jet.com draait op een abonnement van 49,99 dollar per jaar waarvoor klanten 4,5 miljoen artikelen tegen een lage prijs kunnen aanschaffen. Vaak is deze prijs nog lager dan bij Amazon. Tegen het eind van deze week moeten 10 miljoen items op de website staan.

Zelf inkopen
Een derde van de producten ligt bij Jet.com zelf opgeslagen in een magazijn, een derde komt van merchant partners en de rest wordt door het personeel van de startup ‘ingekocht’ op websites van externe partijen als Walmart.com.

Forse verliezen bij start
Daar zit direct ook het probleem voor Jet.com. Het bedrijf startte in maart met een pilot waar 100 duizend klanten voor waren aangemeld, zo schrijft The Wall Street Journal. Veel van de items uit de trial moesten via de zogenoemde ‘conciërgeservice’ op externe websites tegen de volle prijs worden ingekocht, om de producten vervolgens voor een veel lager bedrag te verkopen aan de klant. Doordat Jet.com dit verschil in prijs zelf moest overbruggen, kampt het bedrijf bij de start al met forse verliezen.

Tweeduizend mogelijke partners
Jet.com dient het aandeel ‘conciërgeproducten’ snel te verkleinen. Zo’n tweeduizend merchants hebben aangegeven bij Jet.com te willen aansluiten. Zij verzenden hun artikelen nu nog zelf naar de klant. De startup heeft de ambitie om de items van partners later – à la Amazon en Bol.com – in zijn eigen dc op te slaan.

750 miljoen dollar omzet
Lore zegt volgens The Wall Street Journal dat Jet.com de komende jaren een enorme groeispurt moet maken om het business model te laten werken. Hij stelt daarom het doel om in 2020 jaarlijks voor zo’n 20 miljard dollar aan producten te verkopen. In dat jaar heeft Jet.com volgens Lore 15 miljoen betalende klanten, die samen voor 750 miljoen dollar omzet zorgen (gebaseerd op het huidige abonnementstarief). De komende maanden verwacht de oprichter een extra zak groeigeld, waardoor de waarde van Jet.com stijgt van 600 miljoen dollar naar 3 miljard dollar. Een nieuwe online retailreus lijkt geboren.