Twinkle | Digital Commerce

Zalando: fashion as a service

2017-05-27
180100

Zalando heeft zijn Project Z omgedoopt tot Zalon.de, wat binnen afzienbare tijd ook zijn deuren in Nederland zal openen. Het project valt binnen Zalando’s ambities om het platform te worden waar alles en iedereen rondom fashion bijeenkomt. Fashion as a Service.

Dat vertelden Donna Darthuizen, Head of Benelux Markets en Christoph Lange, VP Brand Solutions bij de Duitse fashionretailer tijdens E-commerce Live in Amsterdam. Zalon.de is een curated shopping programma waarbij persoonlijke winkelassistenten de shopper helpen bij het bepalen van zijn stijl of met het aanbod van verrassende kledingcombinaties.

Snellere levering
De precieze datum van livegang kon Darthuizen niet geven, wellicht is een snellere bezorging van de pakketten iets waar de Nederlandse webshopper eerder van kan profiteren. ‘Dat staat echt helemaal bovenaan onze prioriteitenlijst’, vertelt Darthuizen na haar presentatie tegen Twinkle. ‘Standaard is de levertijd drie tot vier dagen. We bieden natuurlijk al de betaalde dienst Express shipping, maar we zijn druk bezig om de levering sneller, naar Nederlandse maatstaven, te laten verlopen.’

Partnerprogramma
Het partnerprogramma dat Zalando in 2013 opstartte loopt nog steeds. ‘Maar’, zegt Christoph Lange, ‘vanuit technisch oogpunt is het niet meer dan een werkend prototype. Het geeft merken de kans om hun complete assortiment via Zalando aan te bieden. Zoals items die wij niet op voorraad hebben en die ze zelf naar de consument kunnen verzenden. Het is nog steeds succesvol, maar niet iets waar wij veel energie in steken. Voor ons is het platform dat we aan het bouwen zijn nu het belangrijkste.’ Dat platform waar Twinkle al eerder over schreef heeft als doel de plek te worden waar fashion brands en modeliefhebbers elkaar vinden. ‘Ik wil hier geen schouderklopjes aan onszelf zitten geven, maar de merken staan in de rij’, zegt Lange. ‘We hebben ook veel met hen om de tafel gezeten om te ontdekken wat ze willen en waar hun behoeften liggen. Toen wij uiteindelijk het idee presenteerden, waren ze blij verrast. We zetten de brands in de  directors seat.’

Flagship store
Merken als Gap, G-Star en Topshop hebben hun online flagship store al op het platform geopend. Met een eenvoudig cms en een analytics tool hebben ze grip op hun shop en zicht op de consument. ‘Maar de klant is van ons’, benadrukt Lange. ‘Onze partners krijgen geanonimiseerde rapporten waaruit ze heel veel kunnen leren over het surf- en koopgedrag van de klanten. Wij delen veel data, maar niet alles. We moeten de klant ook beschermen.’

In deze beginfase kunnen de fashionmerken kiezen uit vier templates om hun shop mee te bouwen. Technisch is het wel al mogelijk om alles zelf te designen, maar Zalando wil zijn partners graag beschermen tegen missers. Lange: ‘Ze moeten eerst leren omgaan met het cms en kijken wat de mogelijkheden zijn. Als straks alles goed loopt, dan is er veel meer mogelijk.’

Fashion as a Service
Fashion as a Service is de term die Zalando gebruikt voor het platform. ‘Het is gebaseerd op Software as a Service. Wij bieden een fashionplatform en allerlei services kunnen daar op aanhaken. We reizen de hele wereld over op zoek naar start-ups met oplossingen die wij niet kunnen bedenken. Handige tools voor de customer service bijvoorbeeld. We kunnen ze makkelijk integreren en we hoeven ze dan niet zelf te ontwikkelen.'

Fashion Week Nederland
Hoewel de stenen winkel nooit zal verdwijnen, ligt de toekomst van retail online, besluit Darthuizen. ‘Alle retailers brengen hun winkel online. Of ze dat nu zelf doen of via een platform als dat van ons, ze zullen wel moeten. Wij denken er niet over om stenen winkels te openen. Wel zien we meerwaarde in offline events als de Fashion Week Nederland. Daarbij combineren we fashion en sales met culturele activiteiten als opera en film.’