Twinkle | Digital Commerce

Virtueel winkelen wordt werkelijkheid

2017-11-08
180101

Virtual reality heeft sinds ik een half jaar geleden begon met bloggen voor Twinkle een flinke groei doorgemaakt. Halverwege 2015 lijkt de toekomst wel erg dichtbij te komen dankzij vRetail, een nieuw shopping platform op basis van virtual reality.

Het vRetail platform brengt de potentie van virtueel winkelen tot leven. Het systeem is ontwikkeld door Sixense, een bedrijf dat zich specialiseert in controllers voor virtual reality (vr).  In het filmpje hieronder is te zien hoe een paar schoenen wordt gekocht met behulp van een vr-bril en een controller die op bewegingen reageert:

De virtuele shopper loopt een digitale winkel in en kiest de categorie waarin hij wil winkelen, in dit geval damesschoenen. De controller wordt vervolgens gebruikt om te browsen, te selecteren en de koop definitief te maken. Gedurende het aankoopproces kan de shopper van kleur wisselen, de schoenen vanuit alle hoeken bewonderen en een filmpje van de ‘echte’ schoen bekijken.

Winkelen via vRetail is bovendien een sociale aangelegenheid; indien gewenst kunnen gebruikers via sociale netwerken samen winkelen of enkel vragen of deze schoenen passen bij die ene outift.

Interactieve ervaring
Winkelen in virtual reality is een beleving; geen passieve maar een actieve ervaring. Denk aan het kopen van een stuk speelgoed: race door de winkel met een bestuurbare auto of ga een virtueel zwaardgevecht aan. Winkelen wordt weer iets leuks, het draagt bij aan de productervaring en ‘t brengt mensen in de juiste stemming om te kopen. Mensen weten wat zij kunnen verwachten dankzij de virtuele ‘try before you buy’, wat zorgt voor minder retouren en meer tevreden klanten. 

Datamining
In een virtuele omgeving kan naast verkoopdata interessante informatie worden verzameld die niet te verkrijgen is via een ander medium. Denk aan inzichten over de interactie tussen klant en product; hoe lokaliseert hij het product? Hoe lang kijkt hij ernaar en wat lees hij eerst?

Maar ook de route die hij loopt en de blikken die hij werpt zijn te analyseren. Dit biedt ongekende mogelijkheden. De virtuele retailer weet alles van zijn klant en winkelen wordt in de toekomst een persoonlijke en prettige aangelegenheid.

Hoewel het vRetail platform nog in ontwikkeling is en de adoptie van virtual reality onder de consument nog moet volgen, is het voor mij overduidelijk; virtueel winkelen is geen kwestie meer van ‘of’, maar ‘wanneer’.