Google start binnen enkele weken een proef met een koopknop in de zoekmachine. De button verschijnt in betaalde advertenties voor mobiel en leidt de consument naar een checkoutpagina binnen Google.
In december meldden anonieme bronnen al aan The Wall Street Journal dat Google de interesse voor een koopknop peilde bij retailers. De krant schrijft nu dat het bedrijf gesprekken voert met mogelijke testpartners, waaronder Macy’s.
Enkel op mobiel
De koopknop verschijnt naar verluidt binnenkort al in betaalde Google-resultaten. De overige zoekresultaten blijven vooralsnog 'button-vrij'. Ook zal de knop enkel te zien zijn op mobiele apparaten.
Checkoutpagina
Na een klik op de koopknop wordt de consument naar een aparte pagina binnen Google geleid, waar hij de gewenste kleur en maat van een product kan opgeven. Ook selecteert hij hier de bezorgoptie en betaalmogelijkheid, om de koop vervolgens op deze pagina af te ronden. De klant wordt dus niet meer naar de site van de online retailer geleid.
Commissie
Google zou voor de button geen verkoop- maar klikvergoedingen rekenen aan retailers (cost per click ofwel cpc-model); de webwinkelier betaalt op basis van de kliks van zijn advertentie naar de checkoutpagina. Dit verschilt met bijvoorbeeld Amazon, dat een deel van de verkoopprijs van het product ontvangt van partners. Google deelt de betaalgegevens van klanten niet met de retailer; het zoekmachinebedrijf stuurt het geld voor een artikel alleen maar door naar de verkoper.
Google vs Amazon
De koopknop wordt een handig middel in Google’s strijd tegen Amazon. Veel consumenten googlen naar producten, die zij nu vervolgens via het zoekresultaat bij Amazon kopen. Met de koopknop blijven meer van deze zoekende shoppers in de zoekmachine.
Lees ook:
- Google introduceert bestelknop voor maaltijden (8 mei 2015)
- Google's mobiele update: niet alles verandert (21 april 2015)
Google deelt de betaal gevend niet? Alleen de cc gegevens of ook het adres niet? Dus Google wil fulfilment gaan uitvoeren voor retailers?
@ Alex: Google stuurt volgens de bronnen van The Wall Street Journal geen betaalgegevens (bijvoorbeeld creditcardnummer) van consumenten naar de retailers. Consumenten betalen aan Google en die stuurt dat geld door naar de retailer. Waarschijnlijk geeft Google wel het adres vrij, want retailers blijven verantwoordelijk voor het verzenden van de producten naar consumenten. Google verkoopt zelf niet.
Oké duidelijk! Bedankt voor de update
"Ook selecteert hij hier de bezorgoptie en betaalmogelijkheid, om de koop vervolgens op deze pagina af te ronden. De klant wordt dus niet meer naar de site van de online retailer geleid."
--
Dit noem ik absoluut geen vooruitgang "jij blijft binnen Google en gaat niet weg". Ik ontarm dit soort oplossingen dan ook niet. Ben benieuwd hoe julle hierover denken.
Even afwachten hoe het in de praktijk gaat, maar op zich kan deze stap van Google een win-win situatie opleveren. Ik verwacht hogere conversies omdat klanten nu in de veilige Google omgeving kunnen bestellen en betalen. Ik denk dat dit al bij al vertrouwder is dan binnen een webshop die men niet kent. In die zin zie ik het als een plus voor de kleinere retailers en een min voor de grote jongens als Bol.com en Amazon. Ik verwacht overigens niet dat dit een opmaat is tot vedere uitbouw van Google winkels, dat zou immers hun huidige verdienmodel (advertentie-inkomsten) en bedrijfsmodel (zoekmachine, geen online shop) teveel op zijn kop zetten met alle risco's vandien.