E-commerce zorgt in Nederland de komende jaren voor een tekort aan distributiecentra. Dat meldt de topman Benelux van Prologis, de grootste ontwikkelaar van en belegger in logistiek vastgoed ter wereld. Hij pleit voor een samenhangend ruimtelijk beleid om 'wildgroei' te voorkomen.
De druk op bestaande dc’s neemt de komende tijd alleen maar toe, omdat consumenten hun online orders steeds vaker de volgende dag in huis willen hebben, zegt Bram Verhoeven van Prologis Benelux in de Financiële Telegraaf. ‘Daarom willen ook retailers uit het mkb dicht bij hun klanten zitten om zo de levertijden zo kort mogelijk te houden. De concurrentie is in die zin moordend.’ Er worden om die reden steeds meer nieuwe ruimtes gebouwd.
Van winkels naar dc
Vooral kleding is een product waar veel ruimte voor nodig is. Directeur strategie van Prologis, Dirk Sosef, zegt dat 50 procent van de online kledingaankopen wordt geretourneerd. ‘Vroeger was dat verspreid over tientallen winkels die bevoorraad werden uit één distributiecentrum. Je ziet doordat er steeds meer dc’s nodig zijn een verschuiving van interesse in winkelvastgoed naar distributiecentra.’
Stop wildgroei
Prologis wil een wildgroei van nieuwe dc’s en een situatie als die op de Nederlandse kantorenmarkt voorkomen. Momenteel bouwen verschillende webwinkels zelf grote magazijnen om de controle te houden over de fulfilment en verzending van online orders. Wehkamp werkt aan een 35.000 vierkante meter groot volledig geautomatiseerd nieuw dc in Zwolle. Coolblue bouwt aan een groot nieuw logistiek onderkomen in Tilburg.
Ah, interessant. Naast ontwikkelaar is dit bedrijf naar eigen zeggen ook de leading owner en operator van logistiek vastgoed. En dan hebben ze liever niet dat andere bedrijven een eigen ecommerce dc bouwen. Verrassend!
Dacht vergelijkbaar als @Peter. Vastgoed-eigenaren die al iets met ecommercelogistiek doen moeten vooral niet hun boeltje proberen te beschermen. Ga juist lekker samenwerken, kijk waar er nieuwe initatiefjes uit de grond worden gestampt en kijk of je meerwaarde kan bieden!
Nu komt bericht toch een beetje krampachtig over. Alsof deze vastgoedhandelaar bang is voor een volgende ronde van aanvallen op zijn businessmodel...
Echte verzendspelers als UPS, Fedex, DHL en PostNL investeren om bijna alles mogelijk te maken. Afgelopen week nog het nieuws van overname TNT door FedEx, en reactie UPS dat ze een miljard in Europa willen investeren om hun logistieke netwerk te optimaliseren. Zeker dat daar weer nieuwe kansen uit voortkomen!