Twinkle | Digital Commerce

ellowbag geeft webshoppers seintje bij prijsverlagingen

2017-05-27
180101
  • 2:01

Paul Aelen en Jasper van Elferen brengen een nieuwe tool op de markt, waarmee webshoppers prijzen van producten kunnen volgen. Als een prijs daalt, geeft Yellowbag een seintje. De ambities zijn internationaal en ze liggen ook op het offline vlak.

Yellowbag wordt gepresenteerd als een startup die webshoppers helpt tijd en geld te besparen. De responsive web-app en de Android-applicatie – een iOS-app is aanstaande – doen ook dienst als verzamelplaats voor webshops en producten. ‘We zien mensen worstelen om al hun online producten en shops te bewaren. Ze gebruiken bookmarks, verlanglijsten of zelfs Excel-sheets. Met Yellowbag is dit probleem voorbij’, verklaart oprichter Aelen. Hij was eerder onder andere betrokken bij de oprichting van knipseldienst Clipit en zoekmachinemarketingbureau Checkit (overgenomen door en opgegaan in iProspect).

Kopiëren en plakken
Iedere webshopper kan een persoonlijke pagina aanmaken op Yellowbag.com en daar vervolgens zijn favoriete producten en shops aan toevoegen door simpelweg url’s te kopiëren en plakken. Hij kan een alert instellen, waarna Yellowbag dagelijks de prijs van de toegevoegde producten checkt. De gebruiker ontvangt automatisch een melding als een prijs is gedaald. Hij krijgt 20 alerts cadeau bij zijn aanmelding, voor extra notificaties moet hij andere mensen aandragen (10 alerts per referral).

Een Engelstalige video van de Nederlandse startup vindt u hieronder:

Affiliatecommissies
Yellowbag claimt de prijzen van 93 procent van alle webshops wereldwijd te kunnen indexeren met zelf ontwikkelde en zelflerende techniek. Het bedrijf verdient aan affiliatecommissies bij verkopen via zijn platform, laat Van Elferen weten aan Twinkle.

Offline aspiraties
Behalve internationale heeft Yellowbag ook offline aspiraties, aldus Van Elferen: ‘Uiteindelijk willen we ook prijzen van fysieke winkels koppelen, dat is onze droom. Een gebruiker kan dan bijvoorbeeld in de stad een mobiele push-notificatie krijgen als de rugzak die hij graag wil om de hoek in de aanbieding is.'

Elders goedkoper
Dat is nog vrij verre toekomstmuziek, erkent Van Elferen. 'We willen dit jaar al wel beginnen met wat we 'reversed price alerts' noemen. Dat houdt in dat we gebruikers niet alleen wijzen op productprijzen in de webwinkels die ze hebben opgegeven, maar ook in andere shops. We gaan het hele web afspeuren en laten dan bijvoorbeeld weten dat een camera die gebruikers hebben gezien bij Bol.com, goedkoper is bij Coolblue.'
 
Lees ook: ‘Conversie stijgt juist met prijsvinder Yippie’ (10 april 2014)