Twinkle | Digital Commerce

'Duitsland biedt een enorm groei potentieel'

2017-05-27
180101
  • 2:23

Veel webwinkels die over de grens willen verkopen kijken naar Duitsland. Volgens Eva Göbel van Dexport, gespecialiseerd in online marketing in Duitsland,  is dat verstandig. Tijdens de Multichannel Conference op 22 en 23 april in Utrecht geeft ze vijf concrete tips om te groeien op de Duitse markt. Twinkle licht alvast een tipje op.

Waarom is de Duitse online markt zo belangrijk?
‘Duitsland heeft de sterkste economie van Europa en is de belangrijkste exportmarkt van Nederland. Naast Engeland en Frankrijk is Duitsland een van de grootste e-commerce markten van Europa. Vanwege het potentieel en de nabijheid kunnen Nederlandse bedrijven die hun markt willen vergroten niet om de Duitse markt heen.’

Wat is het belangrijkste element om rekening mee te houden als je in Duitsland online wilt gaan verkopen?
‘Als je de Duitse markt opgaat dan is het van belang om de juiste propositie te kiezen. Deze kan worden doorvertaald naar de belangrijkste marketingkanalen. Er moet een duidelijke strategie geformuleerd worden voor zoekmachinemarketing, social media en verkopen via marketplaces. Ook moet het bedrijf de expansie organiseren op het gebied van personeel, externe partners, wetgeving en fiscale regelgeving.’

Hoe verhoudt de Duitse online markt zich tot de Nederlandse? In omvang, maar ook in mate van volwassenheid?
‘De Duitse markt is doorgaans vijf keer zo groot als de Nederlandse markt. Er zijn 63 miljoen Duitsers online en zij gebruiken allemaal Google. Facebook wordt gebruikt door 30 miljoen Duitse internetgebruikers en Amazon genereerde als topspeler in zijn eentje bijna 12 miljard euro in 2014. Ten opzichte van Nederland is de Duitse online markt afgelopen jaar 2,5 keer zo hard gegroeid. Dit biedt een enorm groeipotentieel! Om hier optimaal van te profiteren is het samenwerken met Duitse online marketingspecialisten, die specifiek op de branche kunnen inspelen en de verschillende kanalen op de juiste manier kunnen gebruiken, van belang.’

Zijn er ook redenen om de Duitse markt (nog) niet te betreden?
‘Een vertaling van Nederlands naar het Duits is snel geregeld, dat is echter slechts een vereiste en geen succesfactor. Het bedrijf moet in staat zijn om de expansie per groeifase te organiseren op het gebied van personeel, logistiek, externe partners, wetgeving en fiscaal. Het eerste jaar is vaak een investering in het neerzetten van een goede basis. Het is belangrijk dat het bedrijf hiervoor de benodigde resources heeft.’

Met welk gevoel verlaten de bezoekers jouw sessie?
‘De sessie richt zich op bezoekers die op zoek zijn naar groeikansen en specifieke online marketingkennis over de Duitse markt. Aan de hand van praktische cases worden bezoekers aan de hand genomen over de groeimogelijkheden. Voor starters staan we kort stil bij de zaken die in de startfase belangrijk zijn. De sessie richt zich verder op bedrijven die al actief zijn op de Duitse markt en de volgende stap willen zetten.’

Eva Göbel is online marketing professional bij Dexport. Haar presentatie vindt plaats op woensdag 22 april in de Jaarbeurs in Utrecht. Meer informatie over de Multichannel Conference vindt u hier.