Het hebben van een ‘goed online profiel’ is essentieel om in Nederland een toekomstbestendige retailer te zijn. Dat meldt onderzoeksbureau Q&A Research & Consultancy. Bijna een kwart van de retailers in ons land heeft geen online verkoopkanaal.
Q&A presenteert vandaag de Retail Ranking 2015, een onderzoek naar de ervaringen van ruim zesduizend consumenten met bijna tweehonderd Nederlandse retailketens (5+ winkels, verdeeld over drie provincies). Daarnaast zijn de websites van deze retailers doorgelicht. De toekomstbestendigheid van de bedrijven hangt af van: een onderscheidende winkel, het vermogen om veel traffic te generen en een goed online profiel.
'De definitie van een goed online profiel verschilde per retailcategorie (supermarkt, kledingketen, warenhuis, red.) en is op basis van de consument's behoefte voor een webshop in een categorie beoordeeld', legt een woordvoerster van Q&A aan Twinkle uit.
Figuur: percentage retailers dat onmisbaar is, de consument blij maakt en onderscheidend is.
Top vijf
Ici Paris XL, Lidl, Hoogvliet, Deen en Paradigit vormen respectievelijk de top vijf van toekomstbestendige retailbedrijven. Opvallend is dat Lidl geen webwinkel heeft. Dit bedrijf scoort vooral hoog op loyaliteit onder klanten. Andere onderzochte partijen zonder webshop zijn onder andere Action, Intratuin, Primark en Xenos. Zij haalden de top tien niet.
Afhalen
‘Voor de meeste retailers is een webshop essentieel voor het omzetbehoud’, meldt Q&A. ‘Voor sommigen is het logisch dat ze geen online winkel hebben, aangezien het niet bij hun verdienmodel past’. 57 procent van de retailers die wel online verkopen biedt de mogelijkheid om weborders af te halen in de winkel. 35 procent doet aan next day delivery.
Loyaliteit
Consumenten geven bij bijna 80 procent van de retailers aan dat zij het onwaarschijnlijk achten hun volgende aankoop bij datzelfde bedrijf te doen. Dat geeft aan hoe ‘ontrouw’ de hedendaagse consument is aan retailers. Vooral Trendhopper, Sacha en Kijkshop scoren laag op loyaliteit van hun klanten.
Onderscheidend vermogen in fysieke winkels
Nederlandse retailers scoren erg laag op het blij maken van klanten op de winkelvloer. Slechts 5 procent slaagt erin de consument écht blij te maken (Dille & Kamille en Rituals). Voor 37 procent van de retailers geldt dat er niet eens een glimlach bij de klant vanaf kan. Kijkschop scoort hierop het laagst. ‘Retailers maken klanten blij door echt onderscheidend te presteren’, adviseert Q&A. Wereldwinkel, Fying Tiger en Ikea zijn hierin een voorbeeld, Scapino, Dolcis en Zeeman onderscheiden zich het minst.
Lees ook:
- De aanbodeconomie komt nooit meer terug (19-3-2015)
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
‘Toekomstbestendige retailer moet goed online profiel hebben’
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.