Belgische shoppers houden nog sterk vast aan kopen in fysieke winkels. Uit onderzoek van Haystack blijkt dat 74 procent van de consumenten de producten liever offline koopt, zelfs als het item online goedkoper te vinden is.
De Belgische consument ziet meer in het online opzoeken van producten, om het daarna in de fysieke winkel aan te schaffen, schrijft Retaildetail. Dit webrooming doet 77 procent van de Belgen. Showrooming wordt door 29 procent van de consumenten gedaan.
Liever fysiek passen
Vooral in mode en schoenen gaat de voorkeur uit naar offline kopen; 90 procent zegt kleren liever in het ‘echte’ pashokje te proberen dan in een virtuele paskamer. 61 procent van de Belgen geeft aan fysiek te winkelen, vanwege het advies van het personeel en inspiratie in de winkel.
Hersenen
‘De drukte van elke dag – denk maar aan de hele fileproblematiek in ons land – zorgt ervoor dat we vaak eerst online gaan rondkijken, vooraleer we effectief naar de winkel trekken’, zegt Wim Hamaekers, managing partner van Haystack, volgens Retaildetail. ‘Maar nog meer heeft het te maken met de manier waarop onze hersenen werken. Als we een product kunnen aanraken, gaan bepaalde prikkels meer gestimuleerd worden, wat ons effectief doet kopen. Dat is van alle tijden en zal niet veranderen. Ook niet met e-commerce.’
Haystack vroeg voor het onderzoek vijftienhonderd Belgische consumenten naar hun shopwensen.
Concurrentie buitenland
De Belgische online consumentenbestedingen kwamen in 2014 uit op 2,3 miljard euro, een stijging van 28 procent. Webwinkeleigenaren hebben vooral veel last van buitenlandse concurrentie, omdat die vaak goedkoper en sneller kunnen handelen. Veel Belgische webondernemers vestigen zich bijvoorbeeld in Nederland, omdat bij ons wel ’s nachts mag worden doorgewerkt om orders op tijd bij de consument te krijgen.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Onderzoek: ‘Driekwart van Belgen doet aankoop liever offline’
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.