Wist u dat het verplicht is om consumenten de mogelijkheid te geven achteraf te betalen? Althans, u mag niet het volledige bedrag vooruit laten betalen met bijvoorbeeld iDeal. Het is wel zeer gebruikelijk om te doen en veel consumenten hebben er over het algemeen geen moeite mee, maar juridisch juist is het niet.
Tekst: Charlotte Meindersma
Betalen bij levering
De standaard regeling is dat er betaald moet worden bij levering. Zoals je bij de bakker het brood krijgt terwijl je tegelijkertijd het geld geeft of zoals je de pizzabezorger zijn geld geeft nadat hij de pizza’s aan je heeft gegeven. In veel gevallen in ons dagelijks leven vinden we het heel gewoon dat betaling en levering min of meer op hetzelfde moment gebeuren. De wet vereist dat ook: ‘De betaling moet geschieden ten tijde en ter plaatse van de aflevering.’
Uitzondering consumentenkoop
Er is een uitzondering voor de consumentenkoop. Daarvan is sprake wanneer een bedrijf iets verkoopt aan een consument. Er is dus sprake van een consumentenkoop wanneer een webwinkel iets verkoopt aan een consument. In zo’n geval mag er maximaal 50 procent vooruitbetaling gevraagd worden. Of zoals dat in de wet is geformuleerd: ‘Bij een consumentenkoop kan de koper tot vooruitbetaling van ten hoogste de helft van de koopprijs worden verplicht.’
IDeal én een andere oplossing
IDeal mag dus wel. Als de koper daar vrijwillig voor kiest is er helemaal niets aan de hand. Waar het eenvoudigweg om gaat is dat er een mogelijkheid moet zijn om (een deel) achteraf te mogen betalen. Denk aan verzending onder rembours, overboeking achteraf of een van de vele diensten, zoals AfterPay.
Extra kosten voor achteraf betalen
Veel gedoe natuurlijk, dat achteraf betalen. Vaak komen daar extra kosten en risico’s bij kijken. Maar ook dat valt op te lossen. De werkelijke kosten van de wijze van betalen mogen doorberekend worden aan de consument. Met de betaalservice van PostNL bent u bijvoorbeeld zo’n 18,35 euro + 1 procent van het factuurbedrag kwijt. Deze kosten mag u doorberekenen aan de consument. Zolang het maar de door u werkelijk gemaakte kosten zijn. U mag geen extra toeslag rekenen.
Afschrikwekkende werking
Zolang u naast iDeal ook een vorm van betalen aanbiedt waarbij de consument het geheel of een deel van het te betalen bedrag, bij levering of achteraf mag betalen, maar daar wel een extra bedrag voor moet betalen, zal de consument eerder kiezen om vooruit te betalen. Het vooruit betalen via iDeal is dan immers goedkoper dan achteraf betalen. Hiermee kun je voldoen aan de wet en toch de meeste klanten bewegen tot een vooraf betaling of betaling per iDeal.
Charlotte Meindersma is jurist voor de creatieve sector en ondernemers. Ze is eigenaar van Charlotte’s Law & Fine Prints.
Wij bieden al jaren achteraf betalen aan. Het is wel een feit dat het retourpercentage stijgt.
Webshops die dit aanbieden gaan met de tijd mee. Wie bied er nu nog rembours aan. Afterpay en Klarna zije de beste partijen die ook voor verschillende open source platformen kant en klare plugins bieden.
Wel moeten we voorkomen dat ideal uit de gratie gaat.
Wat je zegt is dus niet waar. De consument hoef je niet de mogelijkheid te geven achteraf te betalen. Je hebt nog heel wat te leren over de wet, meisje. Je bedenkt zelf een stelling en vervolgens opper je een paar manieren om de verplichting te omzeilen, typisch een jurist.
Kan de redactie dit soort columns met onwaarheden waar de schrijver zelf zakelijk voordeel uit kan halen voortaan niet meer plaatsen? Dankjewel
@Nikki, wat goed dat jullie dat doen! Jammer dat het retourpercentage daardoor stijgt. Ik ben natuurlijk geen marketer, maar wellicht helpt het om vooral groot iDeal aan te bieden en de andere opties meer als 'extra' opties daaronder? Of is jullie ervaring daar anders mee?
@Peter, hierboven heb ik de wet nog geciteerd tussen aanhalingstekens. Mocht je het zelf nog na willen lezen kan dat. Het staat in artikel 7:26 lid 2 BW http://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/volledig/geldigheidsdatum_03-03-2015
Er wordt in de wet wel een uitzondering gemaakt voor de verkoop van reizen en vakanties binnen 6 weken voor vertrek van de reiziger/vakantieganger. Deze bestaan vaak uit verschillende onderdelen, waaronder bijvoorbeeld een hotelkamer, een transfer en een vliegtuigstoel. Deze moeten door de bemiddelaar vaak direct (6 weken voor vertrek van het vliegtuig of aankomst in het hotel) worden afgerekend en dus moet de consument dit ook.