FeedCommerce is een nieuwe Nederlandse oplossing voor feedmanagement. De vandaag gepresenteerde tool komt uit de stal van Netprofiler en werd al getest door retailklanten van dat bureau. ‘Maar we zijn bezig om er een apart bedrijf van te maken.’
Dat zegt Jorne Struiksma, binnen Netprofiler betrokken bij de ontwikkeling van de oplossing, tegen Twinkle. FeedCommerce is ‘de enige productfeed marketingtool met volledige integratie van Google Analytics’, staat op de dedicated website te lezen. Onder andere Twinkle100-spelers Score, Bobshop en Futurumshop deden er al ervaring mee op. Straks kunnen ook niet-klanten van Netprofiler de tool gebruiken, à la bGenius van concurrent Traffic4u.
Dynamische tagging
Met FeedCommerce kunnen online retailers productfeeds creëren voor verschillende marketingkanalen, waaronder Google Shopping, affiliatenetwerken, marktplaatsen en vergelijkingssites. Struiksma: ‘Met dynamische tagging halen we data naar Google Analytics. De prestaties in de verschillende kanalen worden daar op productniveau in kaart gebracht. Aan de hand van business rules worden de prestaties vervolgens geoptimaliseerd; we trekken de data uit Analytics ook naar FeedCommerce toe. In die volledige integratie zit ‘m de kracht.’
Enkele waarheid
Struiksma noemt als bijkomend voordeel dat er geen aparte tagging voor de feedoptimalisatie hoeft plaats te vinden. ‘Geen verschillende waarheden dus om op te sturen. Google Analytics wordt door het gros van de Nederlandse online retailers gebruikt. Marketeers zijn gewend om ermee te werken.'
Lees ook: Feedmarketing: ondergeschoven kindje wordt groot (Twinkle 1-2014)
Tagging in DF deeplinks kan een mooie commerciële meerwaarde brengen doordat adverteerders kunnen sturen op resultaten, dit is een voordeel waarmee de conversie geoptimaliseerd kan worden. Maar helaas is de keerzijde dat de informatieve waarde voor publishers en consumenten van df data dikwijls afneemt door de inzet van feed management partijen. Elke hub welke een stream passeert in de keten zorgt voor (vaak grote) vertraging in de data stroom waardoor de uiteindelijk aangeboden informatie steeds minder actueel (of zelfs out-dated) is. Om nog maar te zwijgen over velden die vergeten worden door te mappen, categoriestructuren die onvolledig zijn / niet meer kloppen of problemen tijdens de parsings veroorzaakt door technische onkunde bij veelal commercieel gefocuste feed management partijen. Voor de publisher / consument is en blijft een zo kort mogelijke lijn naar de oorspronkelijke source de meest optimale manier van werken met data feeds.