Het winkelen op zowel de smartphone als de tablet groeit. Steeds meer consumenten pakken een mobiel apparaat om iets op te zoeken of te kopen. Hoe kunt u uw webshop optimaliseren voor mobiel? In dit artikel een aantal voorbeelden voor starters.
Tekst: Robbert Goey
Het gaat steeds vaker over de mobiele ervaring voor gebruikers. Een enorm aantal webshops zijn nog steeds niet geschikt voor bezoeken via een smartphone of tablet. Hierdoor krijgen gebruikers sneller een negatieve ervaring, zal de bounce-rate van uw webshop stijgen en zullen consumenten ook niet zo snel bij u terugkomen. Dit wilt u natuurlijk voorkomen.
Technieken voor een mobielvriendelijke webshop
De volgende technieken zijn zeker niet nieuw. Sterker nog, ze bestaan nu al enkele jaren. Sommige webwinkeliers zweren bij responsive design, maar er zijn er ook die nu al uit kijken naar nieuwe technieken. Hier bespreek ik de meest voorkomende én opkomende technieken die relevant zijn voor e-commerce.
Responsive webdesign
Eén van deze manieren is: responsive webdesign (RWD). Webshops die zijn ontworpen met RWD, geven tekst, afbeeldingen en andere content correct weer in het juiste schermformaat. De webshop wordt per schermformaat geschaald. Op deze manier kunt u de ‘look’ van uw content zo aanpassen, dat het op een mobiel en/of tablet goed te overzien is.
Adaptive webdesign
Een andere technologieis: Adaptive webdesign. Een adaptive webdesign (AWD) lijkt veel op responsive webdesign, maar verschilt. Ten eerste schaalt een RWD vloeiend mee, terwijl een AWD in sprongen schaalt. Een belangrijker verschil is dat AWD rekening houdt met het apparaat zelf, terwijl RWD alleen rekening houdt met het schermformaat.
Een belangrijk voordeel van AWD ten opzichte van RWD is dat u met AWD rekening kunt houden met bandbreedte. U kunt bijvoorbeeld via AWD ervoor kiezen om afbeeldingen op een smartphone en/of tablet in een lagere resolutie te tonen. U kunt dus in wezen andere content tonen dan in de desktopversie.
Er komen echter wel steeds meer schermformaten bij (denk aan de verschillende Android- smartphones en -tablets) en dat is een nadeel voor AWD. Het is namelijk lastig om rekening te houden met elk bestaand schermformaat. Het combineren van AWD met RWD zou eventueel dan uitkomst kunnen bieden.
Applicatie
Nog een technologie zijn apps. Sinds de iPhone is uitgebracht kunnen gebruikers apps installeren op hun smartphone. Via een app zou u op een compleet andere manier uw gebruiker kunnen informeren. Denk bijvoorbeeld aan een interactief lookbook of catalogus, of een snellere versie van uw webshop. U kunt er zelf voor kiezen om de app zo in te richten dat gebruikers direct vanuit de app producent kunnen kopen of dat ze na het bekijken in de app naar uw webshop gaan om de producten daar aan te schaffen.
Wanneer gebruikt u welke techniek?
Welke techniek u gebruikt om uw webshop mobielvriendelijk te maken hangt af van wat u uw mobiele gebruiker wilt laten ervaren en of de conversie dan direct via het mobiele apparaat kan plaatsvinden of dat de gebruiker later terugkomt via hun computer of laptop.
Er is geen duidelijke trend die bepaalt welke techniek het beste is voor uw webshop. Bijna elke grote webshop heeft zijn eigen manier om de inhoud zo goed mogelijk aan de man te brengen. Bedenk dus goed voor welke strategie u wilt gaan. Houd daarbij zeker de volgende tips in gedachte:
- Wilt u dat uw webshop goed te zien is, ongeacht apparaat, laat dan uw webshop responsive ontwikkelen.
- Heeft u specifieke eisen om mobiele gebruikers een nog betere ervaring te geven, zorg dan dat uw webshop adaptive is.
- Wilt u gebruikers iets extra’s bieden, overweeg dan om een applicatie te laten ontwikkelen.
Robbert Goey is developer bij Guapa Media.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Hoe maakt u uw webshop mobielvriendelijk?
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.