Twinkle | Digital Commerce

Hoe bang zijn we nog voor Amazon?

2017-05-26
180101
  • 3:23

Amazon. Ooit was het een soort verboden woord. Sprak je Bol.com, Wehkamp of Coolblue over groeicijfers en werd de glimlach je net even te groot? Dan waren die zes letters vaak genoeg voor rillingen, pijnlijke stiltes en zure gezichten. Zou dat eigenlijk nog steeds zo zijn?

Amazon is die grote online winkel uit Amerika die zich niet houdt aan (retail)wetten en dus menige markt heeft verstoord of juist zelf gecreëerd. De verwachting was lang dat uiteindelijk ook Europa eraan moest geloven. Met websites voor het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Spanje leek Amazon langzamerhand ook dit continent in haar greep te krijgen. Het was een kwestie van tijd voor het bedrijf ook in Nederland de lakens zou uitdelen. Want als je Engeland en Duitsland in je greep hebt, dan is ons land qua logistiek of marketing natuurlijk een peulenschil om erbij te doen.

Waarom niet?
Jarenlang gingen er geruchten dat Amazon binnenkort ook hier in Nederland zou beginnen. Het bedrijf moest zich daar alleen nog even op voorbereiden, heette het. Op een gegeven moment werd hardop de vraag gesteld waarom het zo lang duurde. Het land is te klein en door onze vaste boekenprijs en bestaande elektronica-aanbod zou er hier geen winst te behalen zijn. De taal is te lastig, want dat betekent dat de verpakking aangepast moet worden of dat er bij die miljoenen producten uitgezocht moet worden of er een Nederlandse handleiding bij zit. Mag alles hier zomaar verkocht worden, tegen welke prijs en in welk concurrentieveld?

Nederland zou simpel gezegd te lastig zijn om geld te kunnen verdienen. Al is het natuurlijk maar de vraag of Amazon dat altijd nastreeft.

Anderen gaven aan dat de concurrentie met Bol.com, Coolblue of Wehkamp te zwaar is en Amazon zichzelf te goed voelt voor een tweede plek. Of ze dachten dat het bedrijf Bol.com of Coolblue uiteindelijk wel zou overnemen en het dan vanzelf die nummer één positie in ons land zou verkrijgen. Allemaal redenen waarom Amazon er nog niet is.

Europa is geen Amerika
Zou de reden niet simpelweg kunnen zijn dat Amazon ons land helemaal niet kán veroveren, omdat het zelf momenteel al moeite heeft voet aan de grond te houden in de andere Europese landen? Europa is toch wel wat anders dan Amerika. Al die verschillende betaalvormen, talen en culturen zijn voor een Europeaan nog wel te overzien. Maar voor een wereldwijde grootmacht is Europa natuurlijk een grote warboel van complexe zaken. In Duitsland ziet men Amazon al niet eens meer als een top online shop.

Wat koop je daar eigenlijk, bij Amazon? Vooral de spullen op de Amazon-marktplaats, en dus van Duitse aanbieders. Hetzelfde geldt voor Spanje; het is niet het aanbod van Amazon waarvoor je de webwinkel bezoekt, maar het aanbod van externe partijen. Niks mis mee, maar de vraag is of dat op de lange termijn voldoende oplevert. De focus kan niet altijd maar op Europa liggen, terwijl de concurrentie, die hier vaak zijn thuismarkt heeft, wél altijd op het puntje van zijn stoel zit. Terwijl andere landen in de wereld enorm opkomend zijn, is het relatief volwassen Europa misschien een zware dobber. En misschien weten ze in de boardroom in Seattle maar amper dat er een Nederland bestaat.

Vergaderagenda
Natuurlijk chargeer ik, want Amazon is in 'ons e-commerce wereldje' groots en gevaarlijk. Natuurlijk is het een gevaar als een retailer er geen problemen mee heeft om verliesgevend te opereren, zoals Amazon dat soms doet. En natuurlijk heeft het bedrijf voldoende geld om enkele online segmenten in een land als Nederland te domineren. Maar stel nu dat het bedrijf wat groter denkt. In de wereldwijde retail gaat het overgrote deel via stenen winkels. Als je daar de cijfers van opzoekt is Amazon eigenlijk nog maar een héél klein stipje. Stel dat dit jouw stipje was en je je dagelijks druk maakte om een grote Chinese, Russische of Japanse concurrent op jouw continent, groeimarkten, stenen spelers die de omnichannelstrijd winnen, aandeelhouders die langzamerhand rendement gaan eisen, een mobiele revolutie of de opkomst van retail via social media-sites als Facebook met miljarden gebruikers. Zou je dan, als jij de directie of Europese top van Amazon was, serieus tijd willen maken om een volwassen, zwaar concurrerend en piepklein landje als Nederland op de vergaderagenda te zetten?