Twinkle | Digital Commerce

Hermes gebruikt pakjesnetwerk voor eigen opslagdienst

2017-05-27
180101
  • 1:10

Hermes verkent een nieuw verdienmodel met de lancering van Send&Store, een self-storage service. De Duitse pakketvervoerder haalt spullen op die consumenten tijdelijk buitenshuis willen stallen en brengt die desgewenst ook weer terug.

Self-storage is in vrij korte tijd uitgegroeid tot een serieuze markt met grote spelers. Particulieren kunnen producten opslaan voor een prijs die afhangt van de ingenomen ruimte en de termijn. Bij Send & Store begint het bij 4,99 euro per maand. Producten worden vooralsnog alleen opgeslagen in een depot van Hermes in Hamburg.

Gratis ophalen
Hermes onderscheidt zich van de meeste concurrentie door zijn haal- en brengservice (video). Het bedrijf komt spullen kosteloos oppikken en stelt speciale dozen beschikbaar. Duitsers die weer over de gestalde waar willen beschikken moeten vier tot vijf dagen van tevoren een retour opvragen. Voor de terugzending brengt Hermes 2,99 euro in rekening.

Last mile
Send&Store is een 100 procent dochter van pakketvervoerder Hermes Europe, dat zijn ervaring op de last mile op een nieuwe manier te gelde wil maken. Het businessmodel werd ontwikkeld in samenwerking met Liquid Labs, een van de vele startups uit de stal van Otto.

Spaceways
In de zomer van vorig jaar lanceerde Rocket Internet met Spaceways een soortgelijk self-storage concept met een haal- en brengservice. Spaceways is momenteel beschikbaar op de Britse, Franse en Canadese markt.