Twinkle | Digital Commerce

10 tips om kwalitatieve e-mailadressen te verzamelen

2017-05-27
180101
  • 3:30

E-mailmarketing verleden tijd? Zeker niet. Nog steeds is dit een belangrijk middel in de marketingcommunicatiemix. Het succes begint bij een database vol relevante leads. Maar hoe zorgt u dat u kwalitatieve e-mailadressen verzamelt? In dit artikel staan tien tips.

Tekst: Patrick van Wattum

Tip 1: ruil korting voor een e-mailadres 
De consumenten in uw winkel wilt u waarschijnlijk ook via een nieuwsbrief bereiken. Maar zij laten niet zomaar hun gegevens achter. De drempel is echter lager als er iets tegenover staat. Gebruik win- en kortingsacties. Het moet wel passen bij de winkelformule. Verleid bijvoorbeeld klanten van een modewinkel niet met de mogelijkheid om een tablet te winnen, maar met een minuut gratis winkelen. 

Als klanten zich willen inschrijven, dan kan dit op twee manieren: met de hand of elektronisch. Natuurlijk kunnen klanten hun e-mailadres opschrijven, maar de kans bestaat dat het onleesbaar is waardoor gegevens verloren gaan. Dit vormt geen probleem bij gebruik van een tablet. Bovendien bewaart u die e-mailadressen dan direct in de database. Maar deze optie is prijzig, zeker wanneer u meerdere fysieke winkels heeft.

Tip 2: plaats een lightbox op de website
Verzamel gegevens van websitebezoekers via een lightbox, beter bekend als pop-up, op de website. Dit is een grijze laag die over de website heen verschijnt met erboven een inschrijfoptie. Het is het eerste wat bezoekers zien. Ze kunnen kiezen om lid te worden van de nieuwsbrief of niet. Cookies voorkomen dat het opnieuw vertoond wordt. Vraag niet om teveel gegevens, want dan is drempelwaarde groter om geen gegevens achter te laten.

Tip 3: plaats een opvallende inschrijfmogelijkheid met een incentive op de homepage
Veel marketeers kennen het principe van de vouw: het gedeelte op de website dat altijd zichtbaar is. Belangrijke informatie staat daarom altijd bovenaan een website. Dit geldt ook voor inschrijvingen op de nieuwsbrief. Geef de nieuwsbrief een prominente positie en bied een incentive aan. Dan vergroot u sneller uw database.

Tip 4: plaats voor versturen van een nieuwsbrief een notificatie op tijdlijnen 
Wilt u een nieuwsbrief versturen, maar op het laatste moment uw database aanvullen? Gebruik uw online community op social media. Meestal is slechts een klein gedeelte lid van de nieuwsbrief. Plaats een bericht op eigen kanalen en voeg urgentie toe. Voorbeeld: ‘Wilt u niks missen? Morgenmiddag versturen we de nieuwsbrief. Schrijft u nu in!’. Zorg wel dat inschrijven nauwelijks moeite kost. 

Tip 5: bied genoeg relevante mogelijkheden om in te schrijven 
Op zoveel mogelijk relevante kanalen moet inschrijven mogelijk zijn. Facebook is een goed voorbeeld. In dit kanaal kunt u namelijk webpagina’s laden. Volkswagen maakt hier veelvuldig gebruik van. 

Tip 6: vraag personeel om hulp 
Deze tip borduurt voort op de voorgaand tip en geldt voor zowel b2b als b2c. Het kost nauwelijks moeite: plaats een simpele regel in de e-mailhandtekening van medewerkers. Wel heeft u een landingspagina nodig om naartoe te linken. Een homepage met onderaan een inschrijfmogelijkheid heeft weinig effect.

Tip 7: laat potentie niet weglopen 
Wees creatief. Bedenk continu hoe u meer nieuwsbriefinschrijvers kunt werven. Een voorbeeld is TIX.nl. Zij verzamelen nieuwe adressen door wedstrijden op social media te organiseren. Maar denk ook aan webshopbezoekers die zonder aankopen de online winkel verlaten. Een gedeelte van die klanten heeft wel interesse in uw webshop, maar vond tijdens hun zoektocht niet het juiste product. Typisch verlaten dit soort klanten de website als zij aan het einde van een productpagina komen. Vermeld dat u de collectie wekelijks aanvult met nieuwe artikelen en dat ze door de nieuwsbrief hiervan op de hoogte blijven.

Tip 8: inschrijven in het aankoopproces
Vaak wordt bij de ontwikkeling van (nieuwe) websites de inschrijfoptie in het aankoopproces vergeten. De gegevens die een klant achterlaat voor aanschaf van een product mag u wettelijk niet gebruiken. Voeg een optie in het bestelproces toe waarbij klanten toestemming geven om lid te worden van de nieuwsbrief.

Tip 9: gebruik geslacht als verzendbuttons van het formulier
In sommige branches kan het relevant zijn om het geslacht te weten van degene aan wie u de nieuwsbrief verstuurt. Denk aan kledingwinkels met mannen- en vrouwencollecties. Gebruik het verschil in geslacht als verzendknop. Onderstaand ziet u een goed voorbeeld.

Tip 10: tell-a-friend 
Gebruik het netwerk van uw klanten. Vraag of de zij de nieuwsbrief doorsturen. Verwerk hiervoor een button in de nieuwsbrief die leidt naar een formulier. Ontvangers kunnen met slechts één klik op de knop inschrijven. En u verzamelt weer nieuwe gegevens. 

Patrick van Wattum is e-mailmarketeer bij ISM eCompany. Dit artikel is een samenvatting van een eerder gepubliceerde whitepaper.