Drie op de tien Nederlanders kochten, onbewust, vervalste drogisterijartikelen online. Dat meldt merkbeschermingsbureau MarkMonitor. In ruim de helft van de Nederlandse gevallen werden de nepartikelen gevonden in zoekmachines. Ook marktplaatsen, mobiele apps en social media zijn veel genoemde kanalen.
Bureau Vitreous World tekende voor het onderzoek onder de MarkMonitor Consumer Goods Online Barometer. Voor de goede orde: kleding en bijvoorbeeld sieraden vallen buiten de scope van het onderzoek, cosmetica, verzorgingsproducten, supplementen en medicijnen vallen erbinnen, hieronder verder samengevat als drogisterijartikelen.
Nederland
Van de tweehonderd Nederlandse respondenten zei 28 procent wel eens (onbewust) een nepdrogisterijartikel te hebben gekocht op internet. Van de tien onderzochte landen is het probleem alleen in China (het enige niet-Westerse land) groter. Veel groter zelfs, met een score van 46 procent.
Het landengemiddeld kwam uit op 27 procent, bij de categorie make-up werden de meeste meldingen geturfd.
Merkbeschermingsstrategie
Vervalsers schaden niet alleen consumenten, maar ook merken, is de logische reactie uit de mond van MarkMonitor’s Kevin Day. Omdat één op de drie slachtoffers het merk verantwoordelijk houdt voor de aanschaf van nepartikelen en het de gezondheid van klanten aangaat, is het volgens hem zaak dat merken een solide merkbeschermingsstrategie hebben.
Lees ook: Namaak, nep, imitatie en fake in de wereld van e-commerce (Twinkle 4-2017)
Gaat het hierbij om artikelen die wel dezelfde naam hebben? Of imitaties?
Hoi Robert, het gaat om artikelen die onder de merknaam werden aangeboden. 'Nep' dus, te onderscheiden van namaak (identiek artikel aanbieden onder andere naam).