Het bureau nam alle honderd partijen uit de lijst onder de loep en onderzocht hoe zij scoorden op acht best practices om websitebezoekers te converteren tot abonnees. Deze zijn:
1. Is de promotie van de nieuwsbrief prominent aanwezig op de homepage?
2. Wordt er gebruikgemaakt van e-mail fast lanes binnen navigatie (sidebar/footer) van de website?
3. Wordt er gebruikgemaakt van een pop-up registratiebox?
4. Wordt de mogelijkheid ingezet om je via Facebook aan te melden voor de nieuwsbrief?
5. Wordt progressive profiling ingezet?
6. Is er voldoende voorlichting voor inschrijving?
7. Wordt er gebruikgemaakt van een incentive om bezoekers tot actie te verleiden?
8. Wordt er gebruikgemaakt van confirmed (single) opt-in in plaats van double opt-in?
Opvallende conclusies
De volgende opvallende conclusies zijn door Blinker getrokken.
1. Geen aanmeldmogelijkheid
Het blijkt dat 22 webwinkels uit de Twinkle100 geen inschrijfmogelijkheid voor e-mails aan bezoekers bieden op de website. Bij deze partijen moeten consumenten eerst een account aanmaken of klant worden.
2. Gemiddelde score van 2.7
De 78 webshops die wél een inschrijfmogelijkheid voor bezoekers hebben (78 in totaal) passen gemiddeld 2,7 best practices toe. De ‘beste webwinkel’ scoort op zes best practices, dertien shops scoren maar op één punt. Hieronder is een overzicht van de scores te zien:
3. Beleefd volk
Nederlanders zijn erg beleefd in e-mailmarketing. Zij zijn volgens het onderzoek terughoudend in het gebruik van ‘agressieve’ methodes om nieuwsbriefabonnees te werven. Het pop-up aanmeldscherm, dat veel door Amerikaanse retailers wordt gehanteerd, wordt slechts door 5 procent van de grootste Nederlandse webshops ingezet.
4. 40 procent houdt zich niet aan de wet
Bij het werven van nieuwsbriefabonnees hoort de webshop de consument in te lichten over wat hij bij de inschrijving kan verwachten (‘Wij verstrekken uw informatie niet aan derden’). Toch houdt 40 procent van de retailers zich niet aan deze wettelijke verplichting.
5. Weinig data opvragen
73 procent van de online retailers vraagt geen aanvullende data aan klanten nadat zij zich hebben ingeschreven voor de nieuwsbrief. ‘Zij kunnen deze informatie extra benutten om bijvoorbeeld e-mails te personaliseren’, aldus Blinker.
De volledige 'Blinker Markstudie Werving van nieuwsbriefabonnees' kunt u met bijbehorende resultaten na aanmelding downloaden op de website van Blinker.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
‘Twinkle100 laat kansen in e-mailmarketing liggen’
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.