Twinkle | Digital Commerce

Retailketens ‘samen sterk’ in mobiel warenhuis Plux

2017-11-08
180101
  • 3:45

Internet moet niet het enige verkoopkanaal van de toekomst worden, maar enkel ingezet worden om retailketens te helpen extra omzet te genereren. Samenwerken is daarnaast de sleutel tot een gezonde markt. Arjen de Koning van Paradigit heeft een duidelijke visie die hij met het nieuwe mobiele warenhuis Plux wil realiseren. ‘Plux moet als coöperatieplatform een kaalslag van de winkelstraat voorkomen.’

Tekst: Marit Smits

Vorig jaar vertelde u tijdens de Multichannel Conference dat - het toen alleen nog in light-versie verschenen - Plux een mobiel warenhuis voor ruim vijfduizend winkels wordt. Een ambitieus aantal. Zijn verzamelinitiatieven als Plux de toekomst voor retail?
‘Elke markt gaat de komende jaren helemaal veranderen. Dan ga je of mee als veranderaar of je wordt eruit gedrukt. Retailketens dienen naar mijn idee voor een gezonde toekomst veel meer vanuit samenwerking te denken en daarbij de klant centraal te stellen. Wij zijn met het warenhuis een innovator op dit gebied. Plux biedt consumenten een app waarin informatie van verschillende retailers op één plek te vinden is. Daarbij gaat het om folders, aanbiedingen en productaanbod van alle deelnemende partijen. Ook kunnen consumenten de klantenkaarten van de verschillende winkels in de app organiseren en gebruiken voor hun aankopen. Zo heb je een soort universele klantenkaart in je broekzak. Retailketens kunnen dankzij de samenwerking in Plux veel meer klanten trekken dan in hun eigen apps, waar zij voornamelijk al bestaande klanten bedienen. Het is in de Plux-app daarbij erg gemakkelijk om dagaanbiedingen te doen aan de hand van wat voor prijs andere partijen hanteren voor een zelfde product. Wij zijn een coöperatieplatform, waar retailketens de krachten bundelen in een extra verkoopkanaal. Plux vraagt hier enkel een vergoeding voor per partner en rekent geen marge over de omzet die retailers via de app boeken.’

Hoe past Plux in de huidige markt? Zijn retailketens wel klaar voor een mobiel warenhuis?
‘Wij willen er juist zijn vóór de markt groot is. Dat wil zeggen dat wij er voor de mobiele markt van de toekomst willen zijn. Als die toekomst er is, willen wij “gewoon” zijn en standaard gebruikt worden door zowel consument als retailer. Aan Plux nemen momenteel drie retailpartijen deel, te weten Paradigit, Libris en Blz. Die retailers beslaan twee productcategorieën [computers en boeken, red.], wat we de komende tijd gaan uitbreiden met nieuwe partners. Het liefst voegen we steeds partijen toe die nieuwe productcategorieën aanboren, zodat we al snel alle soorten artikelen hebben gedekt in de app. Op de korte termijn komen er in ieder geval twee ketens bij die onze nu zeventienduizend gebruikers gaan bedienen. Of Nederlandse retailers klaar zijn voor een initiatief als Plux, verschilt erg per bedrijf. We horen dat er veel interesse is in ons mobiele warenhuis, maar dat partijen vaak nog tegen technische problemen aanlopen. Dan duurt het allemaal wat langer.’

In eerdere gesprekken zei u dat Plux vooral geïnteresseerd is in marktleiders als potentiële partners. Waarom mikt u minder op kleintjes?
‘We zouden graag zien dat zowel grote als kleine retailers zich aanmelden voor Plux, maar dan moeten zij wel aan onze voorwaarden voldoen. Eén daarvan is het op orde hebben van de data. Dat is van essentieel belang om de koppeling tussen de eigen onderneming en Plux goed te laten verlopen. Veel kleine spelers hebben dit nog niet voor elkaar. Daarnaast moeten de aanbiedingen die retailers op de eigen site of in hun winkel hebben staan ook in Plux gelden. We onderzoeken momenteel of we met dynamic pricing kunnen starten, zodat je als retailketen dankzij de connectie tussen webshop en Plux eenvoudig dynamisch met je productprijzen kunt spelen. Dynamic pricing is achter de schermen al onderdeel van de app, maar we willen retailers de optie eerst laten testen voor we zoiets live gaan zetten voor het publiek. Eerst maar eens de reacties peilen.’

Het winkelen binnen Plux ging voorheen op basis van een reserveeroptie in fysieke winkels. Nu komt daar online bestellen en betalen bij. Wat wordt de volgende stap?
‘Dat wordt same day delivery. We zijn gestart met een experiment rond het nog dezelfde avond bezorgen in Eindhoven. De orders van Eindhovenaren die vóór 17:00 uur zijn geplaatst, worden enkele uren daarna thuis geleverd. Dit is gratis voor artikelen van Paradigit en boeken. Later willen we deze optie uitbreiden naar andere categorieën, maar dan gelden er wel verzendkosten. Op andere plaatsen in Nederland gaan we de volgende dag bezorgen voor een standaardbedrag. Met deze ontwikkelingen zijn we nu druk bezig. Voor de uitrol zijn er al gesprekken met een partner. Verder willen we het platform de komende tijd goed werkbaar maken. Dat heeft toch wel de hoogste prioriteit, naast dat we de lijst met retailers flink willen uitbreiden. Zo kunnen we een stabiele omgeving worden voor Nederlandse retailers.’

Arjen de Koning spreekt tijdens het M-commerce Event op 5 februari 2015 in Rosarium te Amsterdam.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 1-2015.