Afgelopen juni traden nieuwe regels in werking die webshoppers op Europees niveau moeten beschermen. Maarten Braun en Maaike Lassche van ICTRecht bespreken opvallende wijzigingen en lacunes. Deze keer: de uitzondering op het herroepingsrecht voor bederfelijke waar.
Tekst: Maarten Braun en Maaike Lassche
Producten die snel bederven of die een beperkte houdbaarheid hebben, mogen volgens de nieuwe consumentenwetgeving worden uitgezonderd van het herroepingsrecht.
Op zich lijkt dit vrij helder: u verkoopt producten die snel kunnen bederven. De consument kan deze dan na ontvangst niet meer retourneren. Denk hier aan vleeswaren of andere producten met een beperkte houdbaarheid (bloemen), die binnen de ontbindingstermijn van 14 dagen zouden kunnen bederven.
Theorie versus praktijk
Maar zo duidelijk al het in de wet staat, zo onduidelijk is het in de praktijk. Want stel nu dat u producten verkoopt met een houdbaarheid van meer dan 4 weken (bijvoorbeeld verse eieren), dan heeft de consument dus wél het recht om te retourneren. De consument heeft dan 14 dagen de tijd om aan te geven dat hij van de overeenkomst wil afzien en vervolgens nog eens 14 dagen om de producten daadwerkelijk terug te sturen. De vernieuwde wet laat dit namelijk toe: de retourtermijn is 2 x maximaal 14 dagen.
In zo’n geval bent u de producten in totaal bijna een maand kwijt en kunt u door de beperkte resterende houdbaarheid niet nogmaals verkopen. De klant mag dus retourneren, maar u kan het teruggestuurde artikel niet nogmaals verkopen. Dat lijkt een behoorlijk kromme situatie die niet helemaal eerlijk is voor u als verkoper. Wij weten natuurlijk niet of deze situatie zich in de praktijk vaak voordoet. Maar er zijn nog wel meer producten die langer houdbaar zijn dan vleeswaren of bloemen en die na verloop van tijd toch bederven.
Gesloten verpakking
Tot slot bestaat de situatie dat sommige producten in gesloten verpakking lang houdbaar zijn, maar eenmaal geopend snel bederven. Verdedigbaar is dat dit type producten alleen gesloten terug kan worden gestuurd. Het gaat hierbij overigens niet alleen om levensmiddelen, maar bijvoorbeeld ook om cosmetica of zelfzorggeneesmiddelen.
Maarten Braun en Maaike Lassche zijn beide juridisch adviseur bij ICTRecht.
Dit is het zesde deel van een serie over opvallende of ontbrekende punten in de nieuwe ‘consumentenwet’. In het vorige artikel schreven Braun en Lassch de hygiëne-uitzondering op het herroepingsrecht. Daarvoor behandelden zij respectievelijk de zin en onzin van bestellen met betaalverplichting, de vraag wanneer het herroepingsrecht precies ingaat, de terugbetaalplicht voordat een retourartikel binnen is en het herroepingsrecht bij tijdschriftabonnementen.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
De houdbaarheid van de wet omtrent bederfelijke waar
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.