Twinkle | Digital Commerce

Cyber Monday wordt Cyber Week

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:42

Vandaag is het Cyber Monday, vermoedelijk de drukste online koopdag in de Amerikaanse geschiedenis. Terwijl het relatieve belang van het uitverkoopetmaal in de VS afneemt, duiken Cyber Monday deals op in Nederlandse webshops.

Met een online omzet van bijna 2,1 miljard dollar (bron: comScore) geldt maandag 2 december 2013 nu nog als de meest omzetrijke dag in de historie voor Amerikaanse webwinkeliers. Dit jaar zullen zij naar verwachting nog honderden miljoenen meer inkomsten boeken op Cyber Monday. Deze dag werd nog geen tien jaar geleden in het leven geroepen als online antwoord op Black Friday, de dag na Thanksgiving Day waarop Amerikaanse retailketens traditiegetrouw uitverkoop houden.

Belang Cyber Monday neemt af
Hoewel Cyber Monday jaarlijks nog altijd goed is voor online topverkopen, neemt het relatieve belang ervan af; in de afgelopen jaren waren de online verkoopgroeipercentages op Thanksgiving Day en Black Friday hoger. Steeds meer Amerikaanse online retailers brengen dan al speciale aanbiedingen; ze wachten niet met stunten tot ‘hun’ maandag is aangebroken. Specifieke Cyber Monday deals worden tegenwoordig vaak al op zondag online gezet, omdat shoppers dan relatief veel tijd hebben om zich te oriënteren. Langzamerhand ontstaat zo een Cyber Week.

Thanksgiving Day en Black Friday
ComScore bracht gisteren cijfers naar buiten over de online verkopen op de afgelopen Thanksgiving Day en Black Friday. Alleen op home & work computers - comScore verwerkt de mobiele bestedingen pas later - stegen ze al met respectievelijk 32 en 26 procent:
 


ComScore verwacht dat Amerikaanse online retailers vandaag een omzet van 2,5 miljard dollar kunnen boeken, een nieuw dagrecord. De groei van circa 20 procent op Cyber Monday is wel kleiner dan die op de dagen voor het weekend.

Cyber Monday in Nederland
Ook in Nederlandse webshops zijn vandaag speciale aanbiedingen te vinden, onder andere bij V&D, Redcoon, HP en Qolors. Vaandaag is het sowieso een drukke dag voor webwinkeliers uit ons land. Coolblue verwacht 'de drukste dag tot nu toe', rapporteert NRC Q, voor Bol.com is de maandag voor 5 december altijd de drukste dag van het jaar.