Pakketbezorgers van PostNL, DHL en UPS vragen vandaag aandacht voor de omstandigheden waaronder ze moeten werken. Bol.com is de kop van Jut: de koeriers boden personeel van de webwinkel vanochtend een ‘pakje verantwoordelijkheid’ aan.
In het pakje zat zowel een onderzoek naar het gedrag van opdrachtgevers in de transportsector als een eisenpakket, rapporteert Logistiek.nl. De actie werd opgetuigd door FNV Bondgenoten, dat het onderzoek liet uitvoeren door de Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen (SOMO).
Ongeveer vijftig chauffeurs verzamelden zich vanochtend vroeg bij het kantoor van Bol.com in Utrecht om hun arbeidomstandigheden aan de kaak te stellen. Ook pakketbezorgers van DHL en UPS, die geen orders uitrijden voor Bol.com, waren aanwezig. Overigens waren behalve pakketleveringen ook chemische transporten onderwerp van de actie.
Rol van opdrachtgevers
SOMO stelt dat opdrachtgevers als Bol.com meer kunnen doen om de arbeidsomstandigheden bij transporteurs te verbeteren. Daarover zegt onderzoekster Fleur Scheele: ‘Door een gebrek aan controles door overheid en opdrachtgevers is het in de huidige situatie relatief eenvoudig voor een transporteur om wet- en regelgeving en kwaliteitseisen van opdrachtgevers in de wind te slaan. Dergelijke overtredingen door transporteurs gaan vaak gepaard met uitbuiting van de chauffeurs. Opdrachtgevers doen tot nu toe geen actieve pogingen om het sociaal beleid van transporteurs te beïnvloeden en overtredingen worden nauwelijks opgespoord.’
‘Arbeidsomstandigheden zorgelijk’
De Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid concludeerde onlangs dat de arbeidsomstandigheden bij de acht grootste pakketkoeriersbedrijven in Nederland zorgelijk zijn, zonder uitzondering. Het gaat om DHL, DPD, FedEx, GLS, PostNL, Selektvracht (inmiddels DHL Parcel), TNT Express en UPS. De vroegere Arbeidsinspectie gaat de sector aansporen maatregelen te nemen. Het toezicht wordt verscherpt.
Subcontractors
Uit de verkenning van de Inspectie bleek dat vooral koeriers zonder vast dienstverband het moeilijk hebben. Deze subcontractors, die als zelfstandig ondernemers worden ingehuurd door de vervoerders, werken doorgaans tussen de vijftig en zestig uur per week. Ze hebben nauwelijks tijd voor pauzes, moeten zelf vervanging regelen bij ziekte en/of missen ruimte om te onderhandelen over loon. Omdat ze vaak een langlopend leasecontract hebben afgesloten of een bezorgbusje hebben gekocht, is overstappen naar een andere werkgever of naar andersoortig werk voor veel van deze ‘schijnzelfstandigen’ geen optie.
Stakingen
De werkomstandigheden van pakketbezorgers zijn al langer onderwerp van discussie. Wilde stakingen zorgden er medio vorig jaar voor dat subcontractors van PostNL onder betere voorwaarden konden gaan werken. Hun minimumloon werd toen opgetrokken naar 1.000 euro bruto per week.
Wet Aanpak Schijnconstructies
Een verbetering van de juridische positie van subcontractors is in de maak; eind dit jaar zal de Tweede Kamer zich uitspreken over de Wet Aanpak Schijnconstructies (WAS), die naar de Raad van State is gestuurd. In de nieuwe wet staan onder meer regels over ketenaansprakelijkheid voor loon.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Pakketbezorgers staken tegen schijnconstructies
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.