De opzet van de Nationale Thuiswinkel Awards is op een aantal punten gewijzigd. Grote webwinkels kunnen zich nog maar voor één publieksprijs aanmelden. Bij de Publieksprijzen XL keren de stemoproepen terug. Deelvakprijzen worden niet meer uitgereikt.
De inschrijving voor de Thuiswinkel Awards 2015 is zojuist geopend. Op 5 maart en 26 maart volgend jaar wordt bekend welke webwinkeliers de Publieksprijzen XS respectievelijk de Publieksprijzen XL en de vakprijzen overhandigd krijgen.
Vakprijzen
Ook de komende jaargang zijn er Thuiswinkel Awards voor de beste startende webwinkel, de beste mobiele webwinkel en de beste cross-border webwinkel van Nederland. Gespecialiseerde jury’s wijzen de winnaars voor deze vakprijzen aan. Ook voor de belangrijkste award, voor de allerbeste webwinkel, is een vakjury samengesteld. Dit keurkorps selecteert een winnaar uit alle inschrijvers voor een Publieksprijs XL. Er zijn de komende editie geen deelvakprijzen en bijbehorende jury’s meer.
Publieksprijzen XL
Meedoen aan de publieksprijzen is dus een vereiste om de titel ‘Beste Webwinkel van Nederland’ over te kunnen nemen van Bol.com. De inschrijving voor de Publieksprijzen XL is deze keer verplicht enkelvoudig; bedrijven schrijven zich in voor 1 van de 21 subcategorieën. De winnaars van deze subcategorieprijzen (bijvoorbeeld ‘Lingerie & Ondermode’) dingen mee naar de 8 categorieprijzen (bijvoorbeeld ‘Mode’).
De nieuwe opzet maakt dat er hoe dan ook 21 verschillende publieksprijswinnaars XL uit de bus komen. ‘Iedereen maakt kans om te winnen!’ volgens Ruud Hendriks, de nieuwe voorzitter van de Stichting Nationale Thuiswinkel Awards. Hij nam de voorzittershamer over van Fons van Westerloo.
Stemoproepen
Anders dan dit jaar, toen alleen daartoe uitgenodigde webshoppers hun stem mochten uitbrengen, mag iedereen weer stemmen op zijn favoriete grote webwinkel. Daarmee zullen de stemoproepen van gegadigden voor de Publieksprijzen XL weer terug komen. Het aantal uitgebrachte stemmen speelt echter geen rol in de eindbeoordeling. Bovendien wordt behalve deze gemiddelde score ook de beoordeling van een online consumentenpanel van GfK meegenomen in de eindscore.
Publieksprijzen XS
Net als de laatste keer ligt de bovengrens voor de Publieksprijzen XS op 4 miljoen euro jaaromzet. Voor het eerst zullen de inschrijvers worden beoordeeld via een reviewsysteem van KiyOH, dat de techniek levert voor de Thuiswinkel Waarborg Reviews. Deelnemers hoeven overigens niet zelf over een klantbeoordelingssysteem te beschikken om een gooi te kunnen doen naar de XS-awards in 19 categorieën.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Nieuwe opzet Nationale Thuiswinkel Awards
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.