Google verdiende in het afgelopen kwartaal gemiddeld 2 procent minder per klik dan een jaar eerder. De daling heeft volgens de zoekgigant te maken met de verschuiving van advertentiebudgetten naar mobiel.
De klikprijzen (cost per click) voor advertenties op mobiele apparaten liggen lager dan die op desktops, refereert Tweakers aan opmerkingen die Google eerder maakte. Dat treft met name de eigen kanalen, waaronder de zoekmachine en YouTube; de advertentieprijzen daarvoor namen met 4 procent af.
Meer omzet, minder winst
Desalniettemin wist Google zijn omzet met 20 procent te verhogen, tot 16,5 miljard dollar. De winst kwam uit op 2,8 miljard dollar, een fractie minder dan vorig jaar in dezelfde periode. Na de presentatie van de afgelopen kwartaalcijfers zag Google zijn koers dalen.
Klikvolume
Tegenover de daling van de gemiddelde prijs staat wel 17 procent meer kliks op advertenties, blijkt uit de gisteren gepresenteerde cijfers. The New York Times tekent aan dat de groei van Google’s advertentievolume eerder sterker was (25 procent in Q2). Volgens de kant wachten analisten af wat ‘the next big thing’ is voor Google.
Amazon
‘Is Google serious about trying to challenge Amazon on same-day delivery?’, vraagt The New York Times zich onder andere af. Daar lijkt het wel op: deze week werd de bezorgdienst geïntroduceerd in een aantal nieuwe Amerikaanse steden. De naam Google Shopping Express werd verkort tot Google Express en er zijn abonnementen gekomen waarmee Amerikanen de snelle bezorging van producten uit fysieke winkels kunnen afkopen. Jaarabonnees betalen 95 dollar, 4 dollar minder dan Amazon vraagt voor Prime.
Grootste concurrent in zoeken
Google treft Amazon op steeds meer terreinen als concurrent. Afgelopen maandag zei bestuursvoorzitter Eric Schmidt in Berlijn dat Amazon Google’s grootste concurrent is op zoekgebied. Zijn hele speech is hier te lezen.
Als je dergelijke berichten leest dan zou je welhaast denken dat het een doel op zich is van Google om een zo hoog mogelijke klikprijs te behalen. Niets is minder waar. Te hoge klikprijzen kunnen juist contraproductief werken voor de omzet en winst van Google, immers bij te hoge CPC's vallen vele adverteerders af omdat dit direct een invloed heeft op het verdienmodel. Wel is Google gebaat bij relatief hogere CTR's op AdWords advertenties in het algemeen. Daarvoor zijn kwalittaief goede advertenties nodig die precies inhaken op de zoektermen en behoeften van de gebruiker. Dat percentage laat tekens een opwaartse lijn zien, ook omdat gebruikers door het klikken op een advertentie steeds beter vinden wat zij zoeken. Wil je nieuwe schoenen kopen dan weet je als gebruiker dat een klik op een AdWords advertentie je direct naar een webshop voor schoenen brengt.