Twinkle | Digital Commerce

Google verdient minder per klik

2017-05-27
180101
  • 1:29

Google verdiende in het afgelopen kwartaal gemiddeld 2 procent minder per klik dan een jaar eerder. De daling heeft volgens de zoekgigant te maken met de verschuiving van advertentiebudgetten naar mobiel.


De klikprijzen (cost per click) voor advertenties op mobiele apparaten liggen lager dan die op desktops, refereert Tweakers aan opmerkingen die Google eerder maakte. Dat treft met name de eigen kanalen, waaronder de zoekmachine en YouTube; de advertentieprijzen daarvoor namen met 4 procent af.

Meer omzet, minder winst
Desalniettemin wist Google zijn omzet met 20 procent te verhogen, tot 16,5 miljard dollar. De winst kwam uit op 2,8 miljard dollar, een fractie minder dan vorig jaar in dezelfde periode. Na de presentatie van de afgelopen kwartaalcijfers zag Google zijn koers dalen.

Klikvolume
Tegenover de daling van de gemiddelde prijs staat wel 17 procent meer kliks op advertenties, blijkt uit de gisteren gepresenteerde cijfers. The New York Times tekent aan dat de groei van Google’s advertentievolume eerder sterker was (25 procent in Q2). Volgens de kant wachten analisten af wat ‘the next big thing’ is voor Google.

Amazon
‘Is Google serious about trying to challenge Amazon on same-day delivery?’, vraagt The New York Times zich onder andere af. Daar lijkt het wel op: deze week werd de bezorgdienst geïntroduceerd in een aantal nieuwe Amerikaanse steden. De naam Google Shopping Express werd verkort tot Google Express en er zijn abonnementen gekomen waarmee Amerikanen de snelle bezorging van producten uit fysieke winkels kunnen afkopen. Jaarabonnees betalen 95 dollar, 4 dollar minder dan Amazon vraagt voor Prime.

Grootste concurrent in zoeken
Google treft Amazon op steeds meer terreinen als concurrent. Afgelopen maandag zei bestuursvoorzitter Eric Schmidt in Berlijn dat Amazon Google’s grootste concurrent is op zoekgebied. Zijn hele speech is hier te lezen