Twinkle | Digital Commerce

Gat in de markt: Tampost.nl, Koopeenkoe.nl, Wijnkisten24.nl

2017-05-27
180101
  • 4:15

Welke ondernemer zoekt niet naar hét gat in de markt? Tampost.nl verkoopt menstruatieartikelen op abonnementsbasis, Koopenkoe.nl introduceerde crowdbutching en Wijnkisten24.nl slijt karakteristieke wijnkisten als fietsaccessoire of interieurelement.
 
Tekst: Ton Verheijen
 
Tampost.nl: ‘Maandverband is geen gezellig product om te kopen’
‘Menstrueren is echt niet leuk, en maandverband is ook geen gezellig product om te kopen. Ik merkte dat ik het vaak uitstelde en vergat. Als ik dan ongesteld werd, had ik niets in huis. Nou, overal zijn abonnementen voor. Waarom geen abonnement op menstruatieartikelen?’ Op 20 augustus ging Tampost.nl van Katja Kortenbroek live.

Kortenbroek, ook bekend van Tegenregen.nl en Mooiedas.nl, vond investeringsmaatschappij Crosspring Lab bereid om begeleiding te leveren. ‘Per dag hebben we al zo’n vijfhonderd bezoekers op de website. We krijgen leuke reacties op onze naam en er wordt goed gereageerd op onze producten.’ Tampost.nl biedt drie pakketten: Delicate, Middle en Superior, voor lichte, gemiddelde en zware menstruaties. Vrouwen krijgen respectievelijk 20, 28 of 36 artikelen naar keuze. Dat kunnen tampons, maandverband of inlegkruisjes zijn, wat de vrouwen maar nodig hebben. Het pakket wordt vijf dagen voor de eerste menstruatiedag thuisbezorgd. Ze kunnen kiezen voor één, zes of twaalf leveringen. Kortenbroek: ‘Inderdaad, we noemen het “leveringen” in plaats van “maanden”, want sommige vrouwen menstrueren om de twee weken en andere om de zes.’ De doelgroep van Tampost.nl is onwaarschijnlijk breed. Maar liefst 3,6 miljoen Nederlandse vrouwen menstrueren. Een deel daarvan heeft een spiraaltje en valt af. Ook zwangere vrouwen vallen niet in de doelgroep. De rest is potentieel klant en mag zich verkneukelen met Tampost.nl. Kortenbroek: ‘Menstrueren is vervelend genoeg. Je hersenen werken minder goed als je ongesteld bent. Tampost.nl wil het iets aangenamer maken door bij elke levering een gekkigheidje mee te sturen, een zakje ontspanningsthee bijvoorbeeld, of een stukje chocola, want vrouwen willen snoepen als ze ongesteld zijn.’

___________________

Koopeenkoe.nl: ‘Mensen willen weten hoe de koe leeft’
Heel veel Nederlanders hadden vroeger wel een malle oom in het dorp die ineens met een halve koe voor de deur stond. Het beest was net geslacht en vond een nieuwe bestemming in de diepvries. Yvo van Rijen van Koopeenkoe.nl had ook zo’n herinnering. Hij zag er een lucratief businessmodel in, op voorwaarde dat de koe online verkocht kon worden. En zo geschiedde.

‘Waar staat de koe? Hoe leeft de koe? Dat willen veel mensen weten’, aldus Van Rijen. ‘Ik maak dat allemaal inzichtelijk. Kijk maar, nu staat er een koe van het Fleckvieh-ras op de website, nummer 9721. Die staat in Baambrugge.’ De hele koe verkopen duurt soms tien minuten en soms anderhalve dag. De koeien komen van kleine keuterboertjes. Ze krijgen alleen gras en kruiden, geen hormonen en chemicaliën. Van Rijen: ‘Alles van de koe wordt gebruikt, behalve de kop in verband met Creutzfeldt-Jakob. De tong, nieren en lever zitten niet in het pakket, die verdeel ik onder kennissen. Ze zijn er dol op.’ Klanten kunnen hun deel van de koe bestellen in de vorm van een pakket (van worst tot biefstuk) dat 99,95 euro kost. Op de website kunnen ze zien of hun koe al is ‘volgelopen’. Zodra de koe op 100 procent staat, zijn alle 32 pakketten verkocht en wordt de koe geslacht, minimaal twee weken gerijpt en verwerkt. Het pakket wordt door groothandel Lindenhoff gratis bezorgd in de Randstad (en tegen bijbetaling in de rest van Nederland). Van Rijen krijgt regelmatig verbetersuggesties. Die leiden tot nieuwe ideeën. ‘We horen vaker dat er redelijk veel gehakt in de pakketten zit. Daarom gaan we straks ook Franse rassen als Gasconne en Blonde d’Aquitaine op de website zetten. Die zijn gespierder en hebben meer biefstuk. O ja, en begin oktober starten we met Koopeenvarken.nl.’

___________________

‘Wijnkist in plaats van kratje voorop de fiets’
Duitse wijnkisten kom je in Amsterdam sporadisch tegen voorop fietsen van hipsters. Als het aan oprichter Florian Wichelmann van Weinkisten24.de ligt, worden dat er meer. Vanuit standplaats Berlijn verzamelde hij al duizenden mooie wijnkisten om ze te verkopen als fietsaccessoire of interieurelement. Nu gaat hij de Nederlandse markt op. ‘Hé, hoe kom jij aan die wijnkist?’

Met een sfeervolle, oude wijnkist kun je van alles doen. Niet alleen vervangt hij het spuuglelijke grijze kratje dat nu voorop je fiets zit, hij komt ook prima tot z’n recht als sfeervol meubelstuk of stijlvolle boekenkast in huis. In Berlijn weten ze dat al jaren. In Nederland nu ook. Wijnkisten24.nl is sinds eind augustus live. Wichelmann: ‘Het was in eerste instantie een Spaßprojekt maar inmiddels is het een serieus bedrijf geworden. We hebben honderden wijnboeren gebeld en in ons magazijn in Neukölln staan nu zo’n 35.000 kisten. Onze logistiek dienstverlener verpakt en verzendt ze. Omdat er steeds meer aanvragen uit Nederland kwamen, en ik tijdens mijn vakantie in Nederland zag dat veel fietsen een kratje voorop hebben, leek een Nederlandse webshop me een goed idee. Ik doe dit samen met mijn broers Till en Max. We hebben de rollen verdeeld: techniek, logistiek en new business development.’ Volgens Wichelmann is zijn webshop de enige professionele voor oude wijnkisten en waarschijnlijk de grootste wijnkistenfirma ter wereld. Dat heeft zo zijn voordelen. Wichelmann: ‘Aan marketing hebben we nog niets gedaan, maar omdat we de enigen zijn staan we toch op één in Google. Straks moeten we wel met marketing aan de slag, want op de middellange termijn willen we in veel meer landen een webshop starten. Op de lange termijn gaat men van ons horen met Europaletten24.nl, Theekisten24.nl, enzovoort. Alles is gericht op hergebruik en herbestemming. Een palet als bed, een wijnkist als kast, verzin het zelf maar.’

___________________

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 8-2014.