Twinkle | Digital Commerce

'Nederland logistiek buitenbeentje'

2017-05-27
180102
  • 1:46

Als het gaat om de snelheid van levering en de uiterste besteltijd laat Nederland een ander beeld zien dan veel andere landen. Dat blijkt uit het onderzoek Global Webshop Logistics 2014, uitgevoerd door E-sharp en de Vrije Universiteit Amsterdam.

Voor het onderzoek, waarvan de eerste bevindingen vandaag werden gepresenteerd tijdens het event 'Logistieke Webshop van het Jaar', zijn 750 multichannel spelers en pure players onderzocht in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Groot Brittannie, de Verenigde Staten en Australië. Het gehele onderzoek komt eind oktober beschikbaar. 

24-uurs levering
Sander de Leeuw van de VU liet zien dat 24-uurs levering meer en meer de norm wordt in Nederland. Maar liefst 80 procent van de webshops biedt deze snelle levering aan. In 2011 was dit nog 40 procent. In Frankrijk, Engeland en Duitsland is een levertijd van twee à drie dagen de norm. Op de vraag of same day delivery een grote vlucht gaat nemen, hebben de onderzoekers nog geen antwoord. Dat slechts 0,07 procent van de orders in Groot-Brittannië op dezelfde dag wordt bezorgd, vinden ze echter wel veelzeggend.

Cut-off tijd
Als het gaat om de uiterste besteltijd, dan biedt iets meer dan 30 procent van de Nederlandse webshops aan dat na 23.00 uur bestelde goederen de volgende dag nog worden bezorgd. Bij 30 procent kan een order tussen 21.00 en 23.00 uur nog worden besteld, maar de groei in beide categorieën vlakt af. In Frankrijk en Duitsland moet de consument er bij de meeste webshops voor 14.00 uur bij zijn om zijn product de volgende dag geleverd te krijgen. Het onderzoek laat zien dat in Groot-Brittannië de cut-off tijd verschuift naar de avond; tussen 18.00 en 21.00 uur.

Gratis verzending
Gratis verzending boven een bepaald bedrag is in Groot-Brittannië, Duitsland en Frankrijk zeer populair. In Nederland is hierin een kleine kentering te zien. Webshops zijn hier minder genegen gratis te verzenden wanneer een bepaald bestelbedrag is bereikt.

Opmars click & collect
Het aantal afhaalpunten blijft stijgen. Retailers zetten steeds meer van hun eigen winkels in als afhaalpunt, maar ook het aantal landelijke afhaalpunten (van bijvoorbeeld Kiala, DHL of PostNL) groeit rap.