Twinkle | Digital Commerce

CBS: 10 procent groei voor webwinkels in eerste helft 2014

2017-11-08
180101
  • 1:23

Winkeliers die primair op afstand verkopen, waaronder postorderbedrijven en vooral webwinkels, hebben in de eerste zes maanden van dit jaar 9,9 procent meer omzet geboekt dan in dezelfde periode vorig jaar. Er is sprake van gelijkmatige groei.

Dat blijkt uit zojuist gepresenteerde cijfers (pdf) over de Nederlandse detailhandel van het CBS. De omzet van ‘postorderbedrijven en internetwinkels’ ontwikkelt zich nagenoeg gelijk aan het hele afgelopen jaar, toen 10,2 procent groei werd genoteerd. In het nu lopende jaar was de groei in het afgelopen kwartaal iets groter dan die in het eerste kwartaal.

Totale detailhandel gegroeid
De totale detailhandelsomzet nam in de eerste helft van dit jaar toe, met 0,3 procent. De stijging is geheel te danken aan de grotere afzet (plus 0,6 procent); de prijzen daalden ten opzichte van vorig jaar, met 0,3 procent. Onderstaande grafiek brengt de ontwikkeling in beeld:

Op zijn retour
Toch is het tij voor de Nederlandse detailhandel nog niet definitief gekeerd, integendeel: in de 'matige maand' juni werd overall een omzetverlies van 1,9 procent genoteerd. Dat is vooral het gevolg van een opmerkelijke omzetduikeling van winkeliers in non-food. Zij belandden na een aantal goede maanden weer in de min en boekten 4,7 procent minder omzet dan in juni 2013.

‘Via postorder en internet’
Het CBS brengt maandelijks alleen de procentuele omzetontwikkeling van de Nederlandse detailhandel in beeld. De eerder genoemde groeicijfers betreffen de detailhandelaren ‘via postorder en internet’. Ze geven geen beeld van de totale online detailhandelsverkopen, benadrukt het CBS; de omzet die ‘reguliere winkelbedrijven’ via internet realiseren wordt in andere categorieën geboekt.