PostNL bezorgt komend weekend voor het eerst pakjes op zondag, aan klanten van Coolblue. Ook de Bas Group en Bax-shop.nl starten binnenkort met zondagbezorging. Thuiswinkel.org erkent de toegevoegde waarde, ‘maar wil niet dat dit ten koste gaat van de kleinere webwinkels’.
Dat stelt de belangenvereniging in een bericht op de eigen website. Zondagbezorging sluit volgens haar aan bij ‘de 24/7 trend’ binnen e-commerce. ‘Door op zondag te bezorgen is de kans groter dat de ontvanger thuis is om het pakketje in ontvangst te nemen. Hierdoor zullen minder ritjes noodzakelijk zijn. Bovendien hoeven consumenten niet meer te wachten op hun pakketje tot na het weekend’, benoemt Thuiswinkel.org eerst de voordelen van de proef.
Keerzijde
Toch zit er een keerzijde aan deze nieuwe service van PostNL, vervolgt de vereniging. Dat zit ‘m vooral in de nieuwe standaard die mogelijk wordt gesteld, waardoor ondernemers op zaterdag extra pakjes moeten inpakken en op zondag extra klantvragen moeten beantwoorden. ’De toekomst zal uitwijzen of pakketbezorging op zondag daadwerkelijk toegevoegde waarde kan leveren aan onze leden. Het gevaar is namelijk dat de concurrentie webwinkeliers verplicht stelt om op zondag te leveren, maar dat dit niet direct zal leiden tot extra omzet.’
Oproep
Opmerkelijk is dat Thuiswinkel.org businesspartner PostNL oproept om geen onderscheid te maken tussen de tarieven op zondag en de andere dagen van de week, ‘aangezien het gevaar dan bestaat dat deze extra service zal leiden tot verdere prijsverschillen tussen de grote en kleinere aanbieders’. Het is echter aannemelijk dat zondagbezorging alleen maar sneller norm zal worden als het webwinkeliers niets extra’s kost.
Doorbelasten
Behalve pionier Coolblue zullen binnenkort ook Twinkle100-spelers de Bas Group en Bax-shop.nl deelnemen aan de proef met zondagbezorging door PostNL (vanaf 7 september). Bij gebleken succes wil de marktleider de service ook aan andere webwinkeliers beschikbaar stellen. Het is aan de ondernemers zelf of ze de hogere tarieven die PostNL daar meest waarschijnlijk voor gaat rekenen, doorbelasten aan de klant.
UPDATE (4 september):
Thuiswinkel.org heeft het bericht over de keerzijde van zondagbezorging inmiddels gerectificeerd. Een passage: 'Het is nooit de bedoeling geweest om zondagsbezorging vanuit een negatief oogpunt te benaderen. Het eerder op de website van Thuiswinkel.org geplaatste artikel heeft dan ook niet de mening van de vereniging verwoord.'
Bizar... het is net een echte branche-organisatie. Kleine leden hangen aan de rem bij innoveren in klantenservice. Een achterhoedegevecht, toch?
Als de postbezorger het in zijn hoofd haalt om bij mij op zondag aan te bellen voor een pakketje voor de buren dan ... pffff .. en nee, ben niet gelovig of wat dan ook, maar een beetje zondagsrust is een pré.
Nee he, komen dit bezorggasten nu ook op zondags door de straat scheuren.....
En inderdasd zoals Simon al opmerkte, bij ons aanbellen om een pakketje voor de buren in ontvangst te nemen omdast die er nooit zijn en ik wel
Ik heb het hier in België meteen geprobeerd en het werkte uitstekend. Er wordt overigens expliciet aangegeven dat het pakket niet bij de buren bezorgd mag worden op zondag.
Thuiswinkel.org heeft het bericht over de keerzijde van zondagbezorging inmiddels gerectificeerd.