Twinkle | Digital Commerce

Bol.com begint met kledingverkoop

2017-05-27
550507
  • [nieuws]
  • 1:38

Bol.com verkoopt voor het eerst kleding. De online retailer heeft zijn babywinkel uitgebreid met een kleine twintigduizend baby- en peuterkledingitems. De stap naar de verkoop van kinder-, dames- en herenkleding is daarmee logischer ofwel kleiner geworden.

Begin 2012 opende Bol.com zijn babywinkel, waarin onder andere luiers en autostoeltjes te koop zijn, net als 'alles voor de babykamer'. Voortaan kunnen ouders ook t-shirts, broeken en jassen voor hun kleine via het platform aanschaffen. Bol.com heeft merken als Mexx, Noppies en Petit Bateau in zijn assortiment.

Zoomfunctie
Bol.com stelt zijn winkel met 'kinderkleding' ook open voor andere aanbieders van baby- en peuterkleren. Zij kunnen gebruik maken van het extra verkoopkanaal en de nieuwe features die Bol.com heeft ontwikkeld voor de verkoop van kleding. Op de productpagina is het bijvoorbeeld mogelijk om in te zoomen op een kledingstuk, iets wat eerder nog niet kon op de site. Een maattabel moet helpen bij het kiezen van de juiste maat.

Fundamentele keuze
Bol.com kwam tegen het eind van vorig decennium voor een fundamentele keuze te staan, vertelde marketingdirecteur Michel Schaeffer vorig voorjaar aan Twinkle. ‘Er waren grofweg twee verschillende routes: of investeren in digitale media óf breder gaan en een soort startpunt worden voor digitaal winkelen in nieuwe categorieën. Op dat moment hadden we al ervaring met de verkoop van speelgoed, maar dat zou je nog als een afgeleide van media kunnen zien. Vervolgens zijn we in elektronica gestapt en inmiddels dekken we de meeste grote categorieën wel af. Achteraf bezien kun je concluderen dat de keus van toen de juiste is geweest.’
 
Nieuwe categorieën
De afgelopen jaren werden achtereenvolgens onder ander kleine huishoudelijke apparaten, witgoed en de categorieën, baby, beauty en keuken toegevoegd aan de site. Afgelopen jaar breidde de 'Beste webshop van Europa' uit met producten voor dieren, tuinieren, klussen en wonen. Bol.com spreekt steeds van 'logische' uitbreidingen op het assortiment.

Voor moederbedrijf annex Twinkle100-aanvoerder Ahold is kledingverkoop op deze schaal ook nieuw.