Vinkle is een nieuwe Nederlandse speler die het gat tussen de online en offline verkoopwereld wil dichten. Pandeigenaren kunnen 360-graden foto’s laten schieten van hun interieur en de getoonde producten vervolgens digitaal aan de man brengen.
Vinkle 'herbruikt' de zorgvuldig gekozen presentatie van winkels online, legt Gerben Klop het concept uit aan Twinkle. Hij verwacht dat de eerste Vinkles, een samentrekking van virtuele winkels, deze zomer nog live zullen gaan. Bezoekers kunnen er letterlijk rondkijken:
Klop mikt op winkels, maar ook bijvoorbeeld op restaurants en kantoren met zijn concept: 'Bezoekers kunnen op producten klikken om die te bestellen, al dan niet via een bestaande webwinkel. Wij leggen desgwenst zelf ook koppelingen met verschillende payment service providers om iDeal te faciliteren. Daarnaast werken we samen met PaySquare nog aan een alternatieve betaalmodule, die later op de markt komt.’
Naast elkaar
Voor deelnemende winkeliers biedt Vinkle dus een extra of een eerste online verkoopkanaal. Klop: ‘Uit onze pilots blijkt dat dit een mooie manier is voor veel ondernemers om de strakke regie van het hoofdkantoor te omzeilen. Vinkle kan perfect naast bijvoorbeeld een centraal gestuurde webwinkel bestaan.’
Kruisbestuiving
Volgens Klop kunnen deelnemende winkeliers samen optrekken, een belangrijke pijler onder het concept: ‘In iedere Vinkle kun je interactieve posters of schermen hangen met relevante content of producten van andere partijen, bijvoorbeeld van je buurman in de winkelstraat. Zo ontstaat een kruisbestuiving op het gebied van zowel marketing als sales. Ondernemers kunnen samen bijvoorbeeld ook een 360-graden winkelplein ontwikkelen, als ze dat willen.’
Conmerce
Vinkle is een onderdeel van Conmerce, een meeromvattend retailplatform dat begin volgend jaar gelanceerd zal worden. Klop: ‘Content, loyaliteit en cashback komen daar bij elkaar. Het is een pragmatische oplossing om de brug tussen bricks en clicks te dichten. Omdat er veel vraag was naar Vinkle, hebben we dat vast los op de markt gebracht.’
Heeft Vinkle iets te maken met Twinkle of is de overeenkomst in de naam toevallig?
Beste Dirkjan, geheel toeval, hoewel het wel een leuke combi maakt. Vinkle komt van Virtuele Winkel. Groet, Gerben
Leuk idee, vraag met wel af of het op kan tegen de virtuele tour van Google.
Beste Marijn, hoewel google een soortgelijke techniek heeft gaat het erom hoe je deze inzet. VINKLE is met name geschikt voor het kleine MKB. Het is in eerste instantie een marketing tool om meer bezoekers in de winkel te krijgen. Beleving en inspiratie staan centraal in een virtuele winkel. Men komt "spelende wijs"in aanraking met producten. En gebruikt men geen dropdown lijstjes etc.. Het is een uiting waarbij men zich online kan oriënteren /kopenen zo mogelijk het in de winkel ophalen. Er kan natuurlijk online worden gekocht en al dan niet worden thuisbezorgd (afhankelijk van de wensen van de ondernemer) Redenen waarom interessant voor klein MKB: -1- hij/zij gebruikt zijn eigen fysieke winkel als decor voor de digitale variant (waardoor herkenbaarheid wordt vergroot) -2- herhalingsbezoek van de virtuele winkel wordt gestimuleerd door veranderingen in productaanbod en multi mediale elementen (zie bijvoorbeeld demo http://vinkle.nl/demo/doehetzelf/) -3- hij/zij wordt volledig ontzorgd mbt hosting en beheer van de virtuele winkel (incl afrekenmethodes indien gewenst) Kijk voor meer info op http://vinkle.nl. Nogmaals dank, Gerben
Ik had al eens op jullie site gekeken, daarom vroeg ik het mij ook af.
T.o.v. de virtuele tour van google zie ik als verschil nu alleen dat de producten in de tour ook aanklikbaar zijn. (dit zal in google waarschijnlijk ook wel snel gaan komen..)
Tja, als een FYSIEKE WINKEL nou érgens voor ONGESCHIKT is, dan is het als VIRTUELE WINKEL. Natuurlijk is een sfeertekening van de fysieke winkel belangrijk voor de website, maar dat is toch heel wat anders dan een 360 graden beeld van de actuele situatie. Die zal, zeker buiten de winkeltijden, maar ook vaak daar buiten, toch vooral een compleet lege (dus sfeerloze) winkel laten zien. Echt, die klant is een onderdeel van het winkelbeeld!
Ik kan tíg redenen bedenken waarom een webshop een nuttige aanvulling is voor een winkelformule, maar omgekeerd?
"Beleving en Inspiratie" in de webshop? Ik vraag me, en ik niet alleen, vaker af hoeveel winkelervaring veel e-marketing experts hebben, en ook hierbij vraag ik me dat af. Helaas zullen veel winkeliers dit als de zoveelste reddingsboei voor hun verouderde formule zien. Zie 'Oude Glorie Stinkt' op mijn website over 'Clicks&Bricks'.
Wellicht moet Gerben Klop toch eens mijn artikel in het maart nummer van Twinkle gaan lezen? En me eens bellen?
@Reinder, dank je voor je reactie. De opzet van een virtuele winkel is het hergerbuik van de vaak zeer mooi ingerichte winkel en bovendien de herkenbaarheid van de winkel (en vertrouwen) voor de online bezoeker te vergroten. In mijn ogen zullen we de nieuwe winkelier moeten assiteren in het omarmen van de nieuwe consument door het aanbieden van de juiste tooling (conversie gericht/kost efficient, inspelende op smartphone en tablet gebruik)
De huidge websites zijn veelal een doorgroei van de tijd dat online kanalen via pc schermen werden aangeroepen. Één van de weinge updates van die sites zijn dat ze nu resppnsive zijn. De dropdownlijstjes etc zijn er nog steeds. In onze ogen, zijn die lijstjes hoewel gepaard met foto's niet de meest inspiratieve manier van een product presenatie. Daarbij als men op een overzichtelijke manier in aanraking komt met het gehele producten aanbod kan dat helpen bij cross en upsell. Vinkle staat in dienst van de doelstellingen van de nieuwe winkelier waarbij het vinkle platform aansluit.
Nogmaals dank voor je reactie.
Groet, Gerben