Twinkle | Digital Commerce

'Zeven op tien grote winkelketens verkopen online'

2017-05-27
851564
  • [nieuws]
  • 1:31

Het percentage bekende ketens uit de Nederlandse winkelstraten dat online verkoopt is gegroeid van 62 naar 69 procent. Ruim de helft van alle ketens (54 procent) heeft een ‘volwaardige webwinkel’, tegenover 45 procent vorig jaar.

Dat schrijft RetailTrends op basis van een eigen onderzoek onder honderdzestig retailformules. Daarvan heeft 15 procent een 'onvolwaardige' shop, wat wil zeggen dat slechts een deel van het winkelassortiment online wordt aangeboden.

Minder spectaculair
Alle onderzochte retailers beschikken over een website. Het aantal webverkopers onder de fysieke retailers groeide in 2009 opnieuw, maar minder spectaculair dan het jaar ervoor; In 2008 steeg de participatiegraad van 44 naar 62 procent.

Marketinginstrumenten
RetailTrends bekeek ook hoeveel van de retailketens e-mailnieuwsbrieven versturen, hun formulenaam als zoekterm inkopen of aanwezig zijn op vergelijkingsites. Van deze marketinginstrumenten werd het eerstgenoemde met afstand het meest gebruikt; 87 procent verstuurt een digitale nieuwsbrief, meer nog dan het percentage online-verkopers.

Minder basisfouten in mails
Per mailende winkelketen telde RetailTrends gemiddeld veertig nieuwsbrieven per jaar. MediaMarkt (+400), Kruidvat, Kijkshop, V&D en Selexyz stuwen dit gemiddelde door ieder jaarlijks meer dan honderd nieuwsbrieven te verzenden. Het aandeel mailende ketens dat basisfouten maakt, zoals een onduidelijk afleveradres of een nietszeggende onderwerpsregel, is volgens Retailtrends gehalveerd en bedraagt nu nog minder dan een derde.

Prijzen vergelijken
Het vakblad becijferde verder dat 26 procent van de onderzochte ketens doet aan 'zoekreclame op formulenaam', slechts 2 procentpunten meer dan vorig jaar. Ook iets meer dan een kwart van de partijen laat prijzen vergelijken op Vergelijk.nl, Kieskeurig.nl of Beslist.nl, waarbij laatstgenoemde site met afstand het populairst is. RetailTrends nuanceert zelf: 'Daarbij moet wel worden opgemerkt dat retailers heel selectief kunnen zijn in de keuze van producten die ze ter vergelijking aanbieden. Voor een echte volledige prijsvergelijking lenen deze sites zich nog lang niet.'

De complete resultaten van RetailTrends’ RetailSites-inventarisatie vindt u hier.