Twinkle | Digital Commerce

Neckermann.com mikt op top-5 positie na doorstart

2017-05-27
180101
  • 1:38

Enkele uren nadat Neckermann.com gisteren failliet ging, kondigde eigenaar Axivate Capital een doorstart aan. Neckermann.com gaat weg uit Zeeland, ongeveer tweehonderd mensen verliezen hun baan. Ambitie: een plek in de top 5 van e-commerce Nederland.

Axivate Capital, dat Neckermann.com anderhalf jaar geleden overnam en het faillissement zelf aanvroeg, kwam gisterenmiddag tot een akkoord met de curator. Het management wordt vervangen en het webwarenhuis gaat sterk afgeslankt verder.

Frappant
Er komt een eind aan de decennialange aanwezigheid van Neckermann in het Zeeuwse Sint Jansteen; de logistiek, het callcenter en de ict worden uitbesteed. Frappant is dat Axivate dit soort diensten aanvankelijk juist zelf aan andere webwinkeliers wilde gaan aanbieden.

Assortiment opbouwen
Neckermann.com ziet mogelijkheden om, geholpen door de merknaam, op termijn te groeien naar een top-5 positie in de Nederlandse e-commerce markt. Voor consumenten zal er weinig veranderen aan Neckermann.com, dat momenteel ‘wegens onderhoudswerkzaamheden tijdelijk niet beschikbaar’ is. De nummer 18 van de Twinkle100 zou het assortiment de komende weken versneld willen opbouwen en uitbreiden.

Plaza
Aan Emerce, waarin Axivate Capital aandeelhouder is, vertelt investeerder Bas Rasker dat kleding, meubels en huishoudelijke apparaten de pijlers onder Neckermann.com zullen blijven. Onder de Neckermann-vlag zullen externe leveranciers als Scheer & Foppen producten gaan leveren aan klanten. Een Plaza-model à la Bol.com en Praxis zou de poorten verder open kunnen zetten, maar of dat er komt is nog niet duidelijk. Volgens Rasker kan Neckermann.com ieder moment weer gaan draaien, op een nieuwe website.

Transitie onderschat
Rasker wijt het faillissement van Neckermann.com onder meer aan een gebrek aan investeringen van de oude Duitse moedermaatschappij, de corporate cultuur van de overnameprooi, stroperige ict-systemen en een te lage omloopsnelheid. Ook bleven veel klanten van de voormalige postorderaar bellen: ‘40 procent van onze klanten deed nog telefonisch bestellingen, ook al hadden we al geen papieren gids meer. Wij hebben die transitie toch enigszins overschat. Het kost moeite om het gedrag van klanten in zo’n korte tijd te veranderen.’