Twinkle | Digital Commerce

Tips voor het maken van lookbook foto’s

2017-05-28
180101
  • 3:19

Steeds meer webwinkeliers plaatsen een lookbook op hun site waarin consumenten kunnen zien hoe de kleding uit de shop valt en gecombineerd kan worden met andere items. Waar moet u aan denken bij het organiseren van een fotoshoot voor een lookbook?

Het maken van productfoto’s is een gehele andere tak van sport dan het maken van foto’s waar modellen bij betrokken zijn. Veel grotere webshops hebben al in lookbooks geïnvesteerd en ook de kleine en middelgrote online winkels implementeren nu een lookbook als 'extraatje' in hun shop.

De real life foto’s die meestal voor een lookbook gebruikt worden kunnen ook een mooie toevoeging zijn aan de content die de webwinkel op social media plaatst of een productpagina. Het Amerikaanse Camping World plaatste bijvoorbeeld foto’s van een Honda-stroomgenerator ‘in actie’ op de productpagina van het apparaat. Zo laat de webwinkel zien waar het apparaat gebruikt kan worden.

Waar moet u op letten bij het maken van real life foto’s voor een lookbook? Armando Roggio van PracticalEcommerce stelde een aantal tips samen.

Doel
Net zoals bij andere marketingacties is het noodzakelijk dat u voor het maken van de foto’s een duidelijk doel voor ogen hebt. Wat wilt u dat de foto’s uitstralen? Zorg ervoor dat uw doelen tijdens de fotoshoot in gedachte worden gehouden en dat uw marketingactiviteiten rond de foto’s dezelfde doelen hebben.

De fotograaf
Sommige kleine bedrijven hebben geen geld om een professionele fotograaf in te huren en vragen daarom een vriend of familielid deze rol op zich te nemen. Zorg er wel voor dat de persoon in kwestie enige verstand heeft van fotografie. Dit lijkt een inkopper, maar het blijkt nog wel eens dat de vriend of familielid prima kan fotograferen, maar geen verstand heeft van belichting of weet wat de goede compositie voor de foto is.

Een professionele fotograaf heeft hier wel verstand van en kan u tijdens de shoot helpen de juiste foto te maken. Dit kost doorgaans minder tijd dan met een amateurfotograaf. Bekijk van tevoren de portfolio’s van verschillende fotografen om hun werk te vergelijken en te zien welke een passende stijl heeft voor de foto’s van uw lookbook.

Modellen
Ook voor de rol van model is het mogelijk om vrienden of familie te vragen. Een nadeel hiervan is dat zij vaak niet ervaren zijn in het poseren voor een camera, waardoor het product niet op de juiste manier wordt gefotografeerd.

Het komt volgens Roggio ook geregeld voor dat een fotograaf tijdens de shoot de modellen ‘bewerkt’. Een professioneel model vindt dit geen probleem en is dit gewend, maar familieleden of vrienden kunnen dit als vervelend ervaren. ‘Tijdens een recente fotoshoot werd de bh-band van een model van de schouder gehaald in het T-shirt gestopt. Dit kan vreemd overkomen bij bekenden van u’, zegt Roggio.

Bij het inhuren van modellen kunt u het beste op zoek gaan naar een lokaal modellenbureau dat u helpt de juiste personen te vinden bij het doel van uw foto’s.

Crew
Voor een fotoshoot heeft u crewleden nodig die de benodigde apparatuur dragen en vasthouden tijdens het maken van de foto’s. Veel webwinkeliers zetten hiervoor hun eigen personeel in. Zorg er altijd voor dat u meer crewleden heeft dan u van tevoren nodig denkt te hebben. Voor het verzorgen van het haar en make-up kan het verstandig zijn om iemand in te huren, net als een stylist die de modellen aankleedt.

Locatie
U kunt een locatie van tevoren vastleggen. Houdt u er wel rekening mee dat u voor veel locaties (ook publieke) toestemming moet vragen om te fotograferen. Zoek daarom bij gemeenten of bedrijven uit hoeveel het kost om op die locatie te mogen zijn en of het überhaupt mogelijk is om die plaats te gebruiken als decor van uw lookbook foto’s.

Verwerken van de foto’s
Met het maken van de foto’s is het lookbook nog niet klaar. Huur iemand in die de foto’s voor u bewerkt met Photoshop. Een kleine touch van de achtergrond of de huid van het model is vaak niet overbodig. Ook moeten de foto’s in kleurstelling passen bij uw marketingdoelen en de lay-out van de webshop. Als u een professionele fotograaf hebt ingehuurd, dan zal hij de foto’s voor u bewerken.

Bron: PracticalEcommerce.