Met de introductie van Fashion Studio stelt Brainvine e-commercebedrijven in staat om virtuele modellen te creëren die kleding fotorealistisch presenteren. ‘We besparen modemerken tonnen per jaar op fotografie.’
Vanuit een desktop genereren marketeers beelden op basis van gedetailleerde instructies, zonder tussenkomst van modellen, fotografen of studio’s. De AI-oplossing biedt volgens Brainvine een betaalbaar alternatief voor traditionele campagnes en maakt hoogwaardige fotografie ook bereikbaar voor kleinere merken.
‘Je krijgt producties in handen die normaal tonnen kosten’, aldus Danny de Kruijk, product lead bij Brainvine. Johan Smits van moederbedrijf Yellowgrape benadrukt de praktische waarde: ‘Fashion Studio ontstond uit de vraag naar productfotografie in specifieke settings. De technologie bestond al, maar de interface nog niet. Die hebben wij gebouwd.’
Modebedrijf Cavallaro Napoli maakt inmiddels gebruik van de technologie. Brainvine is nog op zoek naar enkele testpartners. Volgens De Kruijk ligt de kracht van het systeem vooral in de flexibiliteit: ‘Ze reageren sneller op marktveranderingen en zijn niet langer afhankelijk van planning, locaties of decors. Verloopt het weer anders dan verwacht, dan pas je de herfstshoot moeiteloos aan naar winter.’
De opkomst van AI vormt volgens Yellowgrape-oprichter Rik van den Wijngaard geen bedreiging voor creativiteit: ‘Er wordt vaak gezegd dat AI de creativiteit bedreigt, maar ik zie juist het tegenovergestelde. Creativiteit krijgt volledige ruimte. De rol van fotograaf verandert wel: van maker naar creatief assetmanager.’

Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
AI vervangt traditionele fotoshoots voor modemerken