Asos personaliseert de zoekmachine op zijn site om consumenten te helpen het juiste product sneller te vinden. De resultaten worden onder andere getoond aan de hand van de bezoekers’ browsegeschiedenis.
‘Bezoekers die gebruik maken van de zoekmachine op de site zijn 30 procent eerder geneigd om een artikel aan te schaffen dan consumenten die zelf zoeken binnen de website’, meldt de Britse pure player aan Retail Week. Daarom investeert Asos in het personaliseren van zijn zoekmachine. De klant kan zo eerder een keuze maken uit de 75.000 producten die op de site te vinden zijn.
Kledingmaat
Op basis van zijn browsegeschiedenis en persoonlijke informatie - zoals de kledingmaat - in zijn Asos-account krijgt de bezoeker een lijst met ‘gewenste producten’ te zien. Ook kunnen consumenten zelf zoeken op maat, kleur, textuur en producttype.
Mobiel
‘We voegen steeds meer artikelen toe aan ons assortiment en willen de consument zo snel mogelijk aan het gezochte product helpen. Hoe eerder hij dit vindt, hoe beter’, zegt chief information officer Pete Marsden tegen Retail Week. Met name het zoeken op de site via een mobiel apparaat moet eenvoudiger worden. Momenteel is een derde van Asos’ omzet afkomstig van smartphones en tablets. ‘De display van de zoekresultaten is anders op een mobiel apparaat’, zegt Marsden. ‘Je kunt niet door 20.000 producten scrollen, dus moeten we de resultaten beter passend maken bij de wensen van de consument.’
Euro hub bij Docdata
Asos liet begin april weten een ‘Euro hub’ te openen in een dc van het Nederlandse Docdata in Grossbeeren (nabij Berlijn). Asos neemt daar de plaats in van Zalando, die momenteel eigen dc’s bouwt. Met de Euro hub wil de van oorsprong Britse e-retailer onder andere verder groeien in de regio’s Duitsland, Scandinavië en Frankrijk.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Asos koppelt zoekresultaten aan browsegeschiedenis
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.