Twinkle | Digital Commerce

Albert Heijn helemaal over op Appie

2017-05-27
180101
  • 1:25

Albert Heijn heeft de stekker getrokken uit Webwinkel.ah.nl, jarenlang de plek waar webshoppers online de boodschappen konden doen. De webverkoopactiviteiten van de marktleider zijn gebundeld in bestelapplicatie Appie.


Webshoppers werd al enkele maanden te verstaan gegeven dat de webwinkel van Albert Heijn zou verdwijnen en dat ze gebruik konden maken van Ah.nl/appie. Sinds afgelopen woensdag hebben ze geen keus meer en is Appie de nieuwe norm:

Bron: Google cache

Alles op Appie
Duidelijkheid is de belangrijkste motivatie voor het besluit van Albert Heijn, vertelde woordvoerster Dagna Hoogkamer afgelopen november al aan Twinkle: ‘We willen het online winkelen graag zo eenvoudig mogelijk maken voor klanten. We gaan daarom alles wat met online winkelen te maken heeft onderbrengen in Appie. Dat brengt duidelijkheid.’


Synchronisatie
Appie werd eind 2009 gelanceerd. De bestelapplicatie kan zowel op pc’s en laptops, als op smartphones en tablets worden gebruikt. Acties die klanten op een apparaat uitvoeren, zoals een boodschappenlijstje maken, worden gesynchroniseerd en ze zijn daardoor ook op andere apparaten terug te vinden. De ‘gewone’ online boodschappenwinkel van Albert Heijn is nooit geoptimaliseerd voor mobiele apparaten. Omdat het eind in zicht kwam, konden shoppers op Webwinkel.ah.nl boodschappen ook niet afhalen bij een van de Pick Up Points van Albert Heijn.

Albert Heijn brengt later dit jaar een speciale versie van Appie voor tablets op de markt. Ook staat de introductie van een ‘automatische boodschappenlijstjesservice’ op de rol.

Campagne
Albert Heijn is het vlaggenschip van Twinkle100-aanvoerder Ahold, ook eigenaar van onder andere Etos, Gall & Gall en Bol.com. Producten van Etos, dat momenteel zelf geen webwinkel heeft, zijn sinds enige tijd te koop op Bol.com. Gall & Gall kreeg onlangs een nieuwe eigen webwinkel.