Twinkle | Digital Commerce

Social commerce met een eigen platform: de voordelen

2017-05-27
180101
  • 2:55

Twitter, Facebook en Pinterest worden door e-commerce ondernemers veel gebruikt om contact te onderhouden met klanten en een community op te bouwen. Steeds meer retailers ontwikkelen echter ook een eigen social platform om op die manier meer over de klant te weten te komen. Chantal Tode van Mobile Marketer Daily vertelt wat voor voordelen deze manier van social commerce heeft op de bestaande social mediakanalen.

Merken en retailers als Nike, Sephora en Target hebben naast pagina’s op Twitter, Facebook en Pinterest ook hun eigen platformen gebouwd. Volgens Dina Light-McNeely van internetbureau RAPP hebben deze platformen al als groot voordeel dat ze betrouwbaarder ogen dan de social media. ‘Tijdens een bezoek aan een van de social media is privacy en veiligheid van de gegevens altijd on top of mind bij de consument. Daarom zijn zij op die kanalen minder snel geneigd om een product aan te schaffen dan op platformen van de retailers zelf. Social commerce is meer dan likes, shares en followers verzamelen. Je kunt op je eigen platform aan de hand van klantdata zien wat consumenten aanschaffen en wat bijvoorbeeld hun zoekgedrag is.’

Tode geeft nog vier andere redenen waarom retailers kiezen voor een eigen social commerce platform.

1. Controle
Een belangrijke reden die retailers met een eigen social platform opvoeren is de controle hebben over de presentatie van het bedrijf. Bij Twitter, Facebook en Pinterest is er een specifieke vorm waarbinnen een retailer zijn merk dient te presenteren. Met een eigen platform kan de retailer alles naar eigen wens bouwen. Ook is het gemakkelijker om klantdata van de site te verkrijgen om consumenten meer te kunnen betrekken bij het merk.

2. Onderscheiden van andere retailers
Retailers kunnen zich met hun eigen platform onderscheiden van andere partijen, ookal ‘lenen’ zij de lay-out van een bestaand social medium als Pinterest. Zo bouwde Target de Target Awesome Shop voor zijn social commerce activiteiten. Het beautymerk Sephora maakte tevens gebruik van Pinterest’s lay-out voor Sephora’s Beauty Board.

Een verschil tussen de Awesome Shop van Target en Sephora’s Beauty Board is dat op het laatstgenoemde platform gebruikers zelf foto’s kunnen plaatsen van bijvoorbeeld hun Sephora-nagellak. Target’s Awesome Shop is gekoppeld aan de pagina van het bedrijf op Pinterest en toont de populairste Target-producten op dat medium. De ‘shop’ is slechts bedoeld als curatieplatform en heeft geen registratiemogelijkheid voor klanten.

3. Inspelen op klantbehoeftes
Een goed voorbeeld van een merk dat inspeelt op de behoeftes van zijn klanten is Nike+. Dit merk is volledig gebouwd rond de sportprestaties van klanten. Met een digitale armband kunnen consumenten hun hardloopschema bijhouden. Ook is er een Nike+-app beschikbaar en heeft het sportmerk een gehele social community rond Nike+ gebouwd. Alles om de sportende man of vrouw tegemoet te komen. De Nike+ experience wordt ondersteund met Nike-producten, waardoor het merk veel klantdata kan verzamelen.

4. Beschikbaar voor alle bedrijven met social activiteiten
Social commerce met een eigen platform kan worden gedaan door elk bedrijf met een al bestaande community op social media. Niet alleen retailers kunnen fans op die manier stimuleren om te kopen, maar ook hotels en reisbedrijven kunnen profijt hebben van een eigen platform. Virgin America gebruikt bijvoorbeeld Here on Biz’ mobiele applicatie om zakenreizigers met elkaar te verbinden op een eigen Virgin-platform binnen de app.

Volgens Light-McNeely hoeven retailers niet te kiezen tussen het gebruik van Twitter, Facebook en Pinterest of een eigen platform. ‘Social commerce is dé manier om social media en e-commerce naar een hoger niveau te tillen’, zegt zij. ‘Het is niet “of of”, maar “en en”, als het gaat om het gebruik van de kanalen. Het totaal zorgt voor een volledige customer experience.’

Bron: Mobile Marketer Daily.

Foto: Entrance to the social, Shutterstock.