Twinkle | Digital Commerce

Reclame Code Commissie: klachten tegen Booking.com deels gegrond

2017-11-11
180101
  • 1:24

De Reclame Code Commissie (RCC) heeft klachten van Max Kohnstamm tegen Booking.com voornamelijk ongegrond verklaard. Het reisbedrijf moet wel een aanpassing doen aan zijn site. Of Booking.com die gaat doorvoeren is onduidelijk. Mogelijk volgt hoger beroep.

Booking.com moet volgens Kohnstamm ‘stoppen met liegen’. De marketinggoeroe maakte twee weken geleden kenbaar dat hij een klacht tegen Booking.com had ingediend. De site zou bezoekers wijsmaken dat kamers bijna niet meer voor de getoonde prijs beschikbaar zijn, terwijl dat niet hoeft te kloppen. Ook zou Booking.com onjuiste mededelingen doen over het aantal actuele bezoekers op de site.

Verduidelijking
De RCC, die in principe geen boetes kan opleggen, heeft de klachten grotendeels afgewezen. Maar zij beveelt Booking.com wel aan om het woord ‘we’ in de zin ‘we hebben nog 1 kamer beschikbaar’ verder te verduidelijken aan consumenten. Wat Booking.com betreft is helder dat deze opmerking betrekking heeft op Booking.com, aangezien de consument zich op die site bevindt. De reissite zegt nog in beraad te nemen of het deze aanbeveling van de RCC zal overnemen en al dan niet tegen de uitspraak in beroep zal gaan. Daarvoor heeft het bedrijf twee weken de tijd, laat een woordvoerster van de RCC weten.

‘Transparantie prioriteit’
Gillian Tans, de COO van Booking.com, zegt in een persverklaring dat transparantie ‘vanaf de start een belangrijke prioriteit is geweest’ voor Booking.com en dat dat altijd zo zal blijven. Het succes van de Priceline-dochter is zelfs in belangrijke mate te danken aan transparantie, aldus Tans. ‘In het geval feitelijk juiste gegevens mogelijk verkeerd geïnterpreteerd kunnen worden, zullen we onderzoeken hoe we deze weergave verder kunnen verduidelijken’, tekent ze wel aan.