Er moet een centraal platform komen waarop Nederlandse online retailers hun waar internationaal aan de man kunnen brengen. De bedoeling van actieprogramma Shopping2020 is dat eind dit jaar al tien partijen op het portaal te vinden zijn. Werktitel: ‘X-border pipeline’.
De komst van een centraal verkoopplatform voor Nederlandse webwinkeliers is één van de negen acties die Shopping2020 aanjaagt. Ze volgen uit 4 strategieën die weer gedestilleerd zijn uit de 19 rapporten van expertgroepen. Het onderzoeksprogramma is inmiddels omgezet in een actieprogramma.
Cross-border e-commerce
Een blik op de meer dan lezenswaardige synthese van Shopping2020 (122 pagina’s, kosteloos op te vragen) leert dat de strategie om cross-border e-commerce te stimuleren al vrij concreet is uitgewerkt; er wordt een oproep gedaan ‘aan de markt om een portaal te ontwikkelen waar Nederlandse bedrijven aan de hele wereld (online) hun producten kunnen verkopen, waarbij ook aan internationale financiële en juridische verplichtingen voldaan wordt’.
De opstellers van de synthese - adviesbureau McKinsey & Company speelde een belangrijke rol - constateren dat internationale groei voor veel MKB-spelers complex en duur is. ‘Een low-cost all-in-one-solution is gewenst om cross border handel te stimuleren.’
Zalando, Amazon en Baidu
De ervaring leert volgens de opstellers dat het momenteel relatief gemakkelijk is om cross border te verkopen op buitenlandse platformen als Zalando, Amazon en Baidu. Nadeel is wel dat iedere Nederlandse partij het wiel opnieuw moet uitvinden en dat de technologische oplossingen de juridische en financiële complexiteit van internationaal zaken doen niet dekken.
Kritische massa
De komende periode worden allereerst de eisen en wensen vanuit het bedrijfsleven voor een e-commerce portaal vastgesteld, waarna partijen die aan de ontwikkeling kunnen bijdragen in kaart worden gebracht. Vervolgens is het aan een of meerdere commerciële partijen om het zelfvoorzienende platform te bouwen. Shopping2020 zal vervolgens stimuleren dat Nederlandse webwinkeliers het ook gebruiken. De ‘kritische massa’ is al aan getallen gekoppeld; (eind) dit jaar moeten 10 retailers participeren, volgend jaar 50 en in 2020 zo’n 200, die dan samen een cross-border omzet van 250 tot 500 miljoen euro genereren.
NB: Op de Multichannel Conference is aanstaande woensdag een speciaal theater ingericht rondom Shopping2020. Zo presenteert programmamanager Jorij Abraham de highlights van het onderzoeksprogramma en bespreekt hij de opzet van het actieprogramma.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Centraal platform voor cross-border verkopen in de maak
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.