Twinkle | Digital Commerce

Zalando scoort beste op e-commerce performance

2017-11-11
180101

Zalando voert de lijst aan van beste e-commerce sites van Europa en de Verenigde Staten die iVentures Consulting heeft gepubliceerd. In de eShopper Index 2014 zijn 130 retailers langs de meetlat van de customer journey gelegd.

Het adviesbureau onderzocht de prestaties van 130 internationale en lokale clicks & bricks bedrijven en pure players uit 11 sectoren aan de hand van 250 criteria van 13 stadia van de eShopper journey. Deze ‘reis’ begint bij het vinden van een webshop in de zoekmachine en eindigt bij het retourneren van een order.

Pure players aan top
Pure players nemen de eerste vier plaatsen van de lijst voor hun rekening. Respectievelijk Zalando, Zappos, Amazon.com en Net-a-porter scoren het hoogst in de algehele ranking:

Ondanks deze dominantie van pure players in de top 4, representeren clicks & bricks bedrijven 75 procent van de top 20 en 79 procent van de alle onderzochte ondernemingen. Multibrand retailers presteren daarbij beter dan partijen die maar één merk verkopen. 80 procent van de retailers in de top 20 is multibrand, terwijl slechts 54 procent van de onderzochte bedrijven meerdere merken heeft.

Mode
Fashionretailers worden door iVentures Consulting van alle sectoren als beste gewaardeerd. 50 procent van de top 20 bestaat uit modebedrijven. In totaal verkoopt 31 procent van de ondernemingen modeartikelen op het web. De tweede plaats in de sectorlijst wordt door multisector pure players als Amazon en Target ingenomen (25 procent van de top 20, 10 procent van alle bedrijven). Het consultantsbureau voorziet een groei voor de sectoren parfum & cosmetica, luxeproducten, consumentenelektronica & computer en meubels & design.

Europa vs Amerika
Europese bedrijven doen het niet beter of slechter dan Amerikaanse ondernemingen. 55 procent van de top 20 bestaat uit Europese bedrijven. Overall is 54 procent Europees. Amerikaanse retailers blinken uit in customer service (open na 20:00 uur 's avonds en online chat), de bezorgtijden (binnen 24 uur bezorgd) en flexibele retouropties (retourneerperiode langer dan dertig dagen).

Best practices
In onderstaande figuur vindt u verschillende onderdelen waarop de bedrijven zijn getoetst met de retailers die op deze punten het beste scoren.

De gehele eShopper Index met daarin alle onderzochte partijen kunt u hier vinden. Hier kunt u ook het onderzoek achter de Index opvragen.