De online consumentenbestedingen in Nederland zijn het afgelopen jaar 8,5 procent hoger uitgekomen dan in 2012, blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor. De groei in 2013 was iets kleiner dan die in 2012 (9 procent). Thuiswinkel.org verwacht dat de groei dit jaar echter zal aantrekken.
Ondanks dat Nederlandse consumenten de hand op de knip hielden, groeiden de internetbestedingen afgelopen jaar goed door. In totaal kwamen de uitgaven uit op 10,6 miljard euro, staat in de Thuiswinkel Markt Monitor. Het halfjaarlijkse onderzoek werd in opdracht van Thuiswinkel.org en met sponsorgeld van PostNL uitgevoerd door Blauw Research en geijkt aan het retailpanel van GfK.
Omzetontwikkeling
Het groeipercentage was vergelijkbaar met dat in 2012 en 2011 (beide 9 procent), maar het kwam voor 2013 iets lager uit. Onderstaand diagram brengt de omzetontwikkeling over de afgelopen jaren in beeld:
Mobiel groei, vervagende grenzen
De huidige groei is onder andere veroorzaakt door de groei van het mobiele kanaal. Uit de persverklaring van vanochtend: ‘Consumenten zijn door het toenemend gebruik van smartphones en tablets steeds vaker en meer online. Ruim 2 miljoen Nederlanders kopen al via smartphone en tablet en dat aantal stijgt sterk. Het aandeel van mobile commerce (m-commerce) in de totale online omzet zal steeds verder toenemen.’
Anderzijds vervagen de grenzen tussen on- en offline kanalen, constateren de betrokken partijen: ‘Consumenten kunnen steeds makkelijker switchen tussen kanalen. 's Morgens oriënteren op de smartphone, 's middags op kantoor verder zoeken en 's avonds op de tablet de bestelling plaatsen die af te halen is in de winkel. Het online kanaal zal hierdoor steeds makkelijker en vaker worden ingezet.’
Richting 12 miljard euro
Thuiswinkel.org spreekt de verwachting uit dat de e-commerce bestedingsgroei (b2c) in ons land zal aantrekken, ‘vanwege het stijgende consumentenvertrouwen en de groeiende economie’. De belangenvereniging gaat uit van een groei van 9 tot 10 procent in het lopende jaar, waarmee de uitgaven tegen de 12 miljard uitkomen.
Lees ook: Meer webshoppers, meer aankopen, lagere bonbedragen
Foto: Netherlands High Resolution E-Commerce Concept, Shutterstock
En de groei is er nog lang niet uit. Alleen al het feit dat de levensmiddelen nu langzaam de weg online beginnen te vinden. Over enkele jaren zal dat een groot deel van de online omzet zijn.