Twinkle | Digital Commerce

Meer shoppers, meer aankopen, lagere bonbedragen

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:27

Uit de Thuiswinkel Markt Monitor blijkt dat het aantal Nederlandse webshoppers afgelopen jaar met 2 procent is toegenomen, om uit te komen op 10,8 miljoen webkopers. De e-commerce groei was afgelopen jaar vooral te danken aan de gestegen uitgaven per webshopper.

Twee jaar geleden schreef Twinkle nog dat de bestedingen van de gemiddelde Nederlandse webshopper niet toenamen; het waren nieuwe kopers die voor de groei van de online consumentenbestedingen in 2011 hadden getekend.

Bijna duizend euro per webshopper
Afgelopen jaar besteedde de gemiddelde webshopper echter beduidend meer (6 procent) dan het jaar ervoor: 982 euro, tegenover 922 euro in 2012. Dit bedrag smeerde hij uit over gemiddeld 9,0 bestellingen, versus 8,3 in 2012.

Bijna 100 miljoen orders
De groei van het aantal bestellingen is de belangrijkste drijver van de markt. Het totale aantal bestellingen lag 11 procent hoger dan in 2012, om uit te komen op bijna 97,5 miljoen orders. Het gemiddelde bonbedrag daalde opnieuw: van 111 euro in 2012 naar 109 euro in 2013.

Producten versus diensten
De online verkoop van producten nam afgelopen jaar veel sterker toe (plus 12 procent) dan die van diensten (5 procent). De overall online reisverkoop, goed voor een kleine 4 miljard euro aan bestedingen, groeide met ‘slechts’ 2 procent. Daar tegenover staan sterk gestegen webuitgaven in productcategorieën als speelgoed (plus 27 procent tot 105 miljoen euro), muziek (plus 19 procent tot 123 miljoen euro), telecom (plus 16 procent tot 1,5 miljard euro) en kleding (plus 16 procent tot 850 miljoen euro).
 
Lees ook: Thuiswinkel Markt Monitor: 8,5 procent groei in 2013


Meer resultaten uit de laatste Thuiswinkel Markt Monitor vindt u in deze infographic (pdf-download).