Twinkle | Digital Commerce

Ahold op koers met e-commerce groei

2017-11-08
180101
  • 1:58

Ahold heeft het afgelopen jaar voor het eerst meer dan een miljard euro aan online omzet geboekt. De inkomsten uit digitale verkoop groeiden met 16,9 procent. Dankzij vooral Albert Heijn, Bol.com en Peapod genereert Ahold nu 3,3 procent van zijn omzet uit e-commerce.

Ahold communiceert vanochtend een totale jaaromzet van 32,6 miljard euro, een groei van 2 procent bij gelijkblijvende wisselkoersen. De nettowinst kwam uit op 2,5 miljard euro.

Ambitie
Ahold stelde zichzelf enkele jaren geleden - voor de acquisitie van Bol.com - de ambitieuze doelstelling om de internetomzet in vijf jaar tijd (2012 tot en met 2016) te verdrievoudigen tot anderhalf miljard euro in 2015. Als het groeipercentage van 17 procent over 2013 wordt gecontinueerd, gaat Ahold daar met ruim een kwart miljard euro overheen.

Non-food
Hoeveel de verschillende formules bijdragen aan de 1.086 miljoen euro digitale omzet van afgelopen jaar maakt Ahold traditiegetrouw niet bekend, maar duidelijk is wel dat de groei afgelopen jaar vooral kwam uit non-food (plus 23 procent tot 490 miljoen euro). De webomzet uit food bracht in 2013 wel meer omzet in het laatje: 596 miljoen euro, 13,5 procent meer dan in 2012.

Welbegrepen eigenbelang
CEO Dick Boer geeft in een verklaring op de cijfers te kennen dat Ahold de groei blijft zoeken in het online kanaal. Het concern ziet een belangrijke rol voor zichzelf weggelegd om de Nederlandse winkelstraten levendig te houden. ‘Voor ons is dat een kwestie van welbegrepen eigenbelang’, zei de topman begin deze maand in de Machiavelli-lezing (pdf) die hij gaf.

‘Een van de belangrijkste manieren om winkelstraten levendig en gevarieerd te houden, is kleine en middelgrote winkels te helpen de slag naar omnichannel te maken’, aldus Boer. ’Als Ahold doen we dat met Bol.com, een webwinkel die we twee jaar geleden hebben overgenomen.’

Omnichannel
Boer verwacht dat Nederlanders hun boodschappen in 2020 ‘omnichannel zullen’ doen, gaf hij eerder al aan. Click & collect en mobiel bestellen zullen naar zijn verwachting veel intensiever worden gebruikt de komende jaren. Om digitale grenzen te slechten heeft Albert Heijn besloten zijn webwinkels te sluiten en zich volledig te concentreren op bestelapplicatie Appie. Albert, de bezorgservice voor Albert Heijn, Etos en Gall & Gall, zal als merk worden uitgefaseerd.

Twinkle100
Met een online omzet van 660 miljoen euro in 2012 bezet Ahold de eerste plek in de Twinkle100.