Twinkle | Digital Commerce

Hoe werft en behoudt u goed personeel?

2017-05-27
180101
  • 6:11

Talent vinden is al a hell of a job. Talent vasthouden is wellicht nog moeilijker. Goed personeel kan overal terecht, is snel verveeld en zomaar vertrokken. Ondertussen is binden en boeien van medewerkers noodzakelijk voor elk e-commerce bedrijf.

Lees hier deel één* van het tweeluik over de uitdaging van het vinden en vasthouden van goede medewerkers.
 
Tekst: Ton Verheijen
 
Als in de Verenigde Staten Black Friday voor de deur staat, draaien de recruiters van Amazon overuren. Dat komt omdat de meeste werknemers op de dag na Thanksgiving vrij hebben en lekker gaan shoppen. Ook online is het dat weekend een gekkenhuis. De maandag na Black Friday is het Cyber Monday, officieus uitgeroepen tot ‘online winkeldag van het jaar’. U snapt dat webwinkeliers en hun recruiters dan overuren draaien. Amazon huurde eind vorig jaar zeventigduizend extra medewerkers in. Als die zich weten te bewijzen, slepen ze een vast contract in de wacht.



Werven en vasthouden van goed personeel is corebusiness nu de e-commerce floreert. Ook Nederlandse bedrijven moeten hun strategie bepalen, want talent is schaarser dan ooit. Onlangs nog gaf het bedrijf Warmteservice in Twinkle aan de tendens te zien dat inspirerende professionals steeds vaker worden weggekocht. Dat rechtvaardigt de vraag hoe u goede mensen werft en vasthoudt. Ook als u niet de naam heeft van Amazon, Bol.com of Adidas zult u slim moeten binden en doortastend moeten boeien. Hoe? Daarover sprak Twinkle enkele ervaren recruiters.

Technisch en zakelijk inzicht
In alle branches, dus ook in de e-commerce, is volgens Karst Dollekamp van w&s-bureau ICT Career ‘een enorme behoefte aan frontend- en backend-developers’. Vooral de talen PHP, Java en C# zijn razend populair. Dollekamp vertelt meer over deze disciplines: ‘De “backenders” zijn degenen die databases en software afstemmen op interne bedrijfsprocessen. De “frontenders” zijn degenen die al het moois creëren dat consumenten online zien en gebruiken: aantrekkelijke en gebruiksvriendelijke websites die de klant in enkele muisklikken op de plaats van bestemming brengen. Het zijn vitale functies binnen een bedrijf. Een goede interaction designer kan zomaar 2 procent aan de verkoop van een webwinkel toevoegen. Vind je het gek dat ze niet te vinden zijn?’


ICT Career bemiddelt tussen e-commerce bedrijven enerzijds en developers, systeembeheerders, seo-marketeers en projectmanagers anderzijds. ‘Nog schaarser dan developers’, aldus Dollekamp, ‘zijn de IT-projectmanagers die deze technologie weten te koppelen aan business. Zij maken de vertaling van technologie naar commercie en klantbeleving, wat weer is terug te zien in hoe de website presteert. Projectmanagers hebben naast technisch en zakelijk inzicht ook de juiste soft skills. Hoe meer contact met klanten en stakeholders, hoe beter hun communicatieve vermogens moeten zijn.’

‘Vrouwelijke eigenschappen’
Developer en projectmanager zijn overigens niet de enige twee functies die populair zijn bij werkgevers. Het aantal vacatures voor hogeropgeleiden stijgt over de hele linie. Volgens detacheringsbureau Yacht werden tot en met het derde kwartaal van 2013 in de ict-sector 87.600 unieke vacatures geplaatst, een groei van 18 procent ten opzichte van de eerste drie kwartalen van 2012. Verreweg het grootste deel bestond uit developers (41 procent), gevolgd door beheerders (19 procent), analisten (12 procent), testers (4 procent), projectmanagers (3 procent) en een residu van 20 procent van van alles en nog wat. De stijgende vraag naar personeel lijkt een voorbode van wat komen gaat. De branchevereniging Nederland ICT voorspelt een tekort van 7.000 tot 12.000 ict’ers in 2017.


Ook competence director Erik Kolthof van Yacht ziet schaarste. Kolthof verdeelt de arbeidsmarkt grofweg in generalisten en specialisten: ‘Op de huidige arbeidsmarkt moet je ofwel uitblinken in technologie ofwel goed zijn in het vertalen van ict naar business. Neem nou big data. Dat is een mooie kreet, maar hoe vertaal je die naar nuttige en relevante bedrijfsinformatie? Big data is niet meer dan een vertrekpunt. Daar moet nog intelligentie aan worden toegevoegd.’ Volgens Kolthof hebben e-commerce bedrijven vooral behoefte aan ‘vrouwelijke eigenschappen’ om de groeiende databergen betekenis te geven. Spekkopers zijn bedrijven met medewerkers die beschikken over empathie, overzicht, intuïtie, vermogen tot samenwerken en het zien van dwarsverbanden.

Referral recruitment
Voor technotoppers en schapen met vijf poten is er altijd werk. Maar waar vindt u ze? Zoek allereerst in uw eigen netwerk en dat van collega’s en leveranciers (en hun Facebook- en LinkedIn-pagina’s), stelt Dollekamp. Een substantieel deel van de nieuwe medewerkers in organisaties komt binnen via referral recruitment. Door bij het eigen personeel actief te informeren naar geschikte kandidaten houden bedrijven geld in hun zak (want ze hoeven geen duur w&s-bureau of chique headhunter in te schakelen). Referral kan worden gestimuleerd door aan een voordracht een beloning te koppelen. De nieuwe vacaturesite Jobtippers.nl speelt handig in op deze tendens. Vacatures worden ingevuld via ‘gouden tips’ van willekeurige mensen die zich hebben aangemeld als jobtipper. Samen met hun netwerk zoeken zij naar de juiste kandidaat voor een vacature. Vacatures hebben hierdoor een groter bereik en komen ook bij latent werkzoekenden terecht. Iedereen boven de zestien jaar kan zich als jobtipper aanmelden. Jobtippers krijgen regelmatig nieuwe vacatures binnen via de mail. Komt een banenzoeker zijn of haar ideale baan tegen, dan reageert hij of zij natuurlijk zelf. Maar misschien is het juist de perfecte baan voor een bekende. Wordt de getipte persoon aangenomen, dan levert dat 250 euro op.


Analytici
Mogelijkheden genoeg. Als het netwerk desondanks niets oplevert en de vacaturesites en beurzen u ook niets te bieden hebben, dan kunt u natuurlijk een extern bureau inschakelen. Dat laatste deden Grohe, TomTom, Albelli, Graydon, Lebara, PayPal, eBay en tientallen andere bedrijven. Zij klopten aan bij recruitmentbureau New People voor het vinden van hun gedroomde seo-expert, e-tailmanager, online channel director, manager user experience of crm-marketeer. ‘Voor functies op het snijvlak van marketing, online marketing, e-commerce en m-commerce kunnen ze bij ons terecht’, aldus consultant Jeroen Oppatja van New People. Ook van Oppatja horen we een verhaal in de sfeer van Kolthof en Dollekamp. De consultant ziet veel mogelijkheden voor mensen die met data overweg kunnen: ‘Traditioneel waren marketeers goed in het luisteren naar hun onderbuikgevoel. Maar doordat digitale processen zo goed meetbaar zijn, stijgt de vraag naar analytische mensen die data kunnen interpreteren en concretiseren naar usability, online campagnes en commerciële producten.’

Wegkopen
Sommige bedrijven hoeven helemaal niet te werven. Zoals Ferrari en Maserati altijd voldoende automonteurs hebben, zo hebben de echt innovatieve organisaties binnen e-commerce ook aantrekkingskracht op jong talent. Als bedrijven zich daarmee goed profileren, komen de sollicitanten vanzelf naar hen toe. Klinkende namen als Wehkamp.nl en Bol.com werken als een magneet op de arbeidsmarkt. Heeft u die naam niet, dan moet u aan de bak. Zoals al aangegeven, bestaat er naast de gebruikelijke wervingsmethodes een iets minder chique manier om talent binnen te halen: wegkopen met keiharde euro’s. Het gebeurt al jaren, in alle branches, maar in Nederland geven we niet graag toe dat we talent lokken van andere bedrijven. Ook Oppatja van New People loopt er niet mee te koop. Na enig aandringen onderkent hij dat als ze dan tòch worden weggekocht, dan ook maar beter meteen bij een directe concurrent.

Poen, pret en prestige
Okay, uiteindelijk heeft u uw gedroomde kandidaten binnengehengeld. Nu moet u ze vast zien te houden. Zoals we weten is dat een kwestie van de juiste balans tussen poen, pret en prestige. Doe het vooral niet zoals Amazon, dat in Duitsland negatief in het nieuws kwam vanwege de slechte arbeidsomstandigheden in distributiecentra. Nee, u houdt mensen vast met goede en competitieve arbeidsvoorwaarden en inhoudelijke uitdagingen. Met name ict’ers willen werken met innovatieve diensten en producten en zich ontwikkelen op het vlak van vernieuwende technologie.
Dollekamp besluit: ‘Alle bedrijven zullen zich moeten afvragen waarmee ze specialisten vasthouden en verleiden. Waarin zijn ze anders dan hun concurrent? Waarin is hun technologie onderscheidend? En hoe kan dit hun medewerkers verder brengen? Zij zullen met medewerkers in contact moeten blijven om erachter te komen wat die willen leren en wat hun persoonlijke ambities zijn. Ondernemers die het verkeerd aanpakken? Killing! Talent is morgen vertrokken.’
  
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 2-2014.






* In de volgende editie, Twinkle 3-2014, vindt u het tweede deel van dit tweeluik. Daarin komen webwinkeliers aan het woord over het binden en boeien van goed e-commerce personeel.
 
  
Foto: Compass with a talent icon, Shutterstock