Twinkle | Digital Commerce

Dynamische remarketingcampagnes via Google AdWords

2017-05-28
180101
  • 2:48

Altijd al uw (potentiële) klant willen herinneren aan het product dat hij of zij waarschijnlijk van plan was te kopen? Dan is dynamische remarketing een effectieve oplossing voor u.


Tekst: Jennifer Morre

   
Via remarketing ofwel retargeting, inmiddels redelijk bekende termen, kunt u bezoekers volgen die uw website hebben bezocht en advertenties voorschotelen die voor hen relevant zijn. Met dynamische remarketing kunt u net weer dat stapje verder gaan. Zo kunt u customized advertenties laten zien, die zijn afgestemd op de producten die de bezoekers van uw website hebben bekeken:


Google Merchant Center
Voor dynamische remarketing via Google AdWords is een Google Merchant Center (oftewel een Google Shopping) account vereist. Indien u dit account nog niet heeft, kunt u het aanmaken via www.google.nl/merchants. Dit Merchant Center dient u allereerst te koppelen aan uw Google AdWords account. U kunt dit realiseren door in te loggen in het Google Merchant account om vervolgens het AdWords CID in te voeren:
  
 
Dynamische remarketing tag
Om de conversies te registreren die uit de campagne voortkomen, kunt u vervolgens een dynamische remarketing tag genereren via AdWords. Deze moet op alle pagina's van de website geïmplementeerd worden vóór de </body> tag. Deze dynamische tag kunt u generen door in te loggen in AdWords, vervolgens te klikken op 'gedeelde bibliotheek' linksonder in het account. Tenslotte klikt u op 'doelgroepen' en zal AdWords de tag voor u genereren. Dynamische remarketing bevat de volgende variabelen die ingevuld dienen te worden:
  • E Commerce ProductID
  • E Commerce Pagetype
  • E Commerce Total Value
Voorbeeld van een dynamische tag:
 

Voor meer gedetailleerde informatie over de dynamische remarketing tag kunt u hier terecht.

Opzetten van uw dynamische remarketingcampagne
Als de dynamische remarketing tag geplaatst is, kunt u starten met het opzetten van de dynamische remarketingcampagne via AdWords.
 
Volg hierbij de volgende stappen:

1.
Klik op de pagina 'Campagnes' op het dropdown-menu ‘+Nieuwe campagne’ en selecteer ‘Alleen Display Netwerk’.
 

2. Geef een naam op voor uw campagne. Als u de campagne later weer eenvoudig terug wilt vinden, kunt u in de naam aangeven dat het om een dynamische remarketingcampagne gaat.

3. Kies het campagnetype ‘Alleen Display Netwerk - Remarketing’. Met dit campagnetype kunt u profiteren van alle geïntegreerde optimalisatietools. Uw campagne heeft één advertentiegroep die de vier lijsten target die standaard zijn gemaakt.

 
 
4. Klik op ‘Dynamische remarketing instellen’.

5. Stel vervolgens uw gewenste dagbudget in.

6. Hierna kunt u de advertentiegroep een naam geven en de CPC (cost per click, red.) instellen en dient u aan te geven welke doelgroep u wilt benaderen. Google heeft standaard de volgende voor u gecreëerd:
  • Alle bezoekers
  • Bezoekers die specifieke producten bekijken
  • Bezoekers die het winkelwagentje hebben verlaten
  • Eerdere kopers 

7. Tijdens de volgende stap vindt u een tekstadvertentie én een displayadvertentie die AdWords automatisch voor u heeft gemaakt. U kunt uw eigen dynamische advertentie uploaden of u kunt er zelf één samenstellen met behulp van het 'Hulpprogramma voor het maken van displayadvertenties'.

 
8. Als u de advertenties heeft aangemaakt, klikt u op ‘Opslaan’ en dan kunt u gaan starten met het monitoren van uw dynamische remarketingcampagne.

Optimaliseren van uw campagne
Wanneer uw dynamische remarketingcampagne een tijdje actief is en u voldoende data heeft verzameld, kunt u beginnen met het optimaliseren van uw campagne. De eerder genoemde doelgroepen zijn ontworpen om u de prestaties te laten zien van elke groep site-bezoekers, op basis van hoe ver zij in het aankoopproces zitten. Zo kunt u de biedingen van iedere groep aanpassen, zelf nieuwe remarketinglijsten maken en andere soorten beeld- of tekstadvertenties testen.
 
Jennifer Morre is SEA-specialist bij Easy Internet Marketing.