Altijd al uw (potentiële) klant willen herinneren aan het product dat hij of zij waarschijnlijk van plan was te kopen? Dan is dynamische remarketing een effectieve oplossing voor u.
Tekst: Jennifer Morre
Via remarketing ofwel retargeting, inmiddels redelijk bekende termen, kunt u bezoekers volgen die uw website hebben bezocht en advertenties voorschotelen die voor hen relevant zijn. Met dynamische remarketing kunt u net weer dat stapje verder gaan. Zo kunt u customized advertenties laten zien, die zijn afgestemd op de producten die de bezoekers van uw website hebben bekeken:
Google Merchant Center
Voor dynamische remarketing via Google AdWords is een Google Merchant Center (oftewel een Google Shopping) account vereist. Indien u dit account nog niet heeft, kunt u het aanmaken via www.google.nl/merchants. Dit Merchant Center dient u allereerst te koppelen aan uw Google AdWords account. U kunt dit realiseren door in te loggen in het Google Merchant account om vervolgens het AdWords CID in te voeren:
Om de conversies te registreren die uit de campagne voortkomen, kunt u vervolgens een dynamische remarketing tag genereren via AdWords. Deze moet op alle pagina's van de website geïmplementeerd worden vóór de </body> tag. Deze dynamische tag kunt u generen door in te loggen in AdWords, vervolgens te klikken op 'gedeelde bibliotheek' linksonder in het account. Tenslotte klikt u op 'doelgroepen' en zal AdWords de tag voor u genereren. Dynamische remarketing bevat de volgende variabelen die ingevuld dienen te worden:
- E Commerce ProductID
- E Commerce Pagetype
- E Commerce Total Value
Voor meer gedetailleerde informatie over de dynamische remarketing tag kunt u hier terecht.
Opzetten van uw dynamische remarketingcampagne
Als de dynamische remarketing tag geplaatst is, kunt u starten met het opzetten van de dynamische remarketingcampagne via AdWords.
1. Klik op de pagina 'Campagnes' op het dropdown-menu ‘+Nieuwe campagne’ en selecteer ‘Alleen Display Netwerk’.
2. Geef een naam op voor uw campagne. Als u de campagne later weer eenvoudig terug wilt vinden, kunt u in de naam aangeven dat het om een dynamische remarketingcampagne gaat.
3. Kies het campagnetype ‘Alleen Display Netwerk - Remarketing’. Met dit campagnetype kunt u profiteren van alle geïntegreerde optimalisatietools. Uw campagne heeft één advertentiegroep die de vier lijsten target die standaard zijn gemaakt.
5. Stel vervolgens uw gewenste dagbudget in.
6. Hierna kunt u de advertentiegroep een naam geven en de CPC (cost per click, red.) instellen en dient u aan te geven welke doelgroep u wilt benaderen. Google heeft standaard de volgende voor u gecreëerd:
- Alle bezoekers
- Bezoekers die specifieke producten bekijken
- Bezoekers die het winkelwagentje hebben verlaten
- Eerdere kopers
7. Tijdens de volgende stap vindt u een tekstadvertentie én een displayadvertentie die AdWords automatisch voor u heeft gemaakt. U kunt uw eigen dynamische advertentie uploaden of u kunt er zelf één samenstellen met behulp van het 'Hulpprogramma voor het maken van displayadvertenties'.
Optimaliseren van uw campagne
Wanneer uw dynamische remarketingcampagne een tijdje actief is en u voldoende data heeft verzameld, kunt u beginnen met het optimaliseren van uw campagne. De eerder genoemde doelgroepen zijn ontworpen om u de prestaties te laten zien van elke groep site-bezoekers, op basis van hoe ver zij in het aankoopproces zitten. Zo kunt u de biedingen van iedere groep aanpassen, zelf nieuwe remarketinglijsten maken en andere soorten beeld- of tekstadvertenties testen.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Dynamische remarketingcampagnes via Google AdWords
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.