Twinkle schrijft regelmatig over de (technische) plannen en ambities van grote en kleine e-commerce bedrijven. Maar wat komt er van terecht? In deze aflevering van de onregelmatig terugkerende rubriek ‘Twinkle volgt op’ staat Wohi.nl centraal.
Wohi.nl (Warenhuizen Op Het Internet) werd in 2009 opgericht onder de naam Boekenwarenhuis.nl. De site bestaat nu uit een verzameling van warenhuizen met diverse soorten producten. Twinkle sprak bedenker Mark Vaneker in januari 2013 over Wohi.nl’s blik op de toekomst. Zo voorspelde hij onder andere dat het aantal warenhuizen -toen zestien verschillende- op de site in een jaar zou worden verdubbeld. Na drie jaar radiostilte startte Wohi.nl vorig jaar namelijk met tv-commercials om zijn naamsbekendheid te vergroten. ‘We zijn met allerlei dingen bezig’, zei Vaneker toen.
Aanpassingen aan site
Een jaar later heeft Wohi.nl inderdaad verschillende projecten afgerond. ‘Toen we met de tv-spot kwamen moesten we een aantal zaken onder de motorkap aanpassen en uitbreiden’, zegt ceo Jos Reeuwijk nu tegen Twinkle. ‘We zijn in het najaar van 2013 begonnen met een majeure aanpassing van onze site, dat in 2014 nog door zal lopen. Zo hebben de productpagina’s een redesign gekregen en is de navigatie verbeterd. Verder is de logistieke informatie naar klanten toe verder geoptimaliseerd en hebben we verbeteringen aangebracht in ons voorraadbeheer.’
Zelf leveren aan klant
Voor die voorraad is vorig jaar een nieuw distributiecentrum geopend. Van daaruit levert Wohi.nl nu een aantal artikelen zelf aan klanten. ‘We hebben in basis een dropship formule, maar leveren nu ook vanuit ons logistiek centrum een beperkt aantal artikelen', aldus Reeuwijk. 'Dit is minder dan 1 procent van ons totale aanbod en bestaat uit nicheproducten en speciale artikelen. Ik verwacht niet dat we veel verder zullen opschuiven naar dit nieuwe model, maar we bekijken continu de mogelijkheden hiervoor.’
Groeperen
Het aantal warenhuizen op de site is niet, zoals Vaneker voorspelde, gegroeid. ‘We hebben ons assortiment met ongeveer 70.000 artikelen uitgebreid tot 320.000 producten, maar dit resulteerde niet in meer warenhuizen’, zegt Reeuwijk. ‘We hebben er juist voor gekozen om producten meer te groeperen binnen de diverse warenhuizen. Neem Huis en Tuin als voorbeeld. Daar kun je best een aantal warenhuizen van maken, maar wij kiezen er toch voor om dat meer te groeperen. Het afgelopen jaar zijn met name de categorieën kleding, drogisterij en speelgoed fors gegroeid.’
Fysieke winkels
De komende tijd wil Wohi.nl zijn assortiment blijven uitbreiden. Ook heeft het bedrijf plannen om fysieke winkels te openen. Reeuwijk: ‘De plannen voor deze stenen winkels zijn bij ons concreet, maar nog niet zo concreet dat we alles al bepaald hebben. We kijken in ieder geval naar een aantal plaatsen waar we kunnen openen.’
Zie de meerwaarde van fysieke winkels niet zo. Waarom? En wat zou je daar in godsnaam verkopen? De online winkel is te breed... Maar ach, let's give it a try.